Jen málokdo by dobrovolně
užíval lék s neověřenými účinky. Proto se
léky tak dlouze a draze testují. Ale když přijde řada na
léčení
společenských problémů typu nezaměstnanosti?
Nejenže si vlády
své dobře míněné dotační
programy předem pilotně neověřují; ony to často nedělají
ani zpětně.
Typickým příkladem jsou programy tzv. aktivní
politiky nezaměstnanosti
čili APZ. Jen loni jsme za ně utratili pět miliard - a nevíme
dost
dobře, k čemu to bylo.
Němcům došla trpělivost
Většinou jde o různě
cílené dotace, které
mají podnítit vznik pracovních míst.
Programy APZ se liší zemi od země,
ale jedno mají společné: většinou nikdo pořádně
neví, zda a nakolik
jsou vůbec přínosné.
V sousedním Německu se
tímto problémem
začali zabývat teprve nedávno. Vysoká
nezaměstnanost a trvale napjatý
státní rozpočet dotlačily Němce k rozhodnutí
podrobit tyto programy
věrohodnému zhodnocení efektivnosti. Není divu,
vždyť Německo za ně jen
loni utratilo téměř 15 miliard eur.
Vyhodnocení si nepleťme s
účetní kontrolou,
jakou u nás dělá NKÚ. Jde o metodologicky
náročnou analýzu skutečných
ekonomicko-sociálních přínosů. Zatím Němci
zhodnotili necelou třetinu
programů. Zjištění institutu IZA v Bonnu jsou poměrně
tristní: jen 28
procent výdajů z tohoto vzorku mělo přesvědčivě pozitivní
dopad. Jak
dopadne hodnocení zbylých dvou třetin programů, se ještě
neví.
Falešná pracovní místa
Problém hodnocení spočívá v tom, že
programy APZ mají celou řadu obtížně
pozorovatelných efektů.
Za prvé jde o to, že
některá dotovaná
pracovní místa by vznikla i bez dotací. Lze
najít případy, kdy
zaměstnavatel formálně zrušil pracovní místo jen
proto, aby ho posléze
jako dotované opět vytvořil.
Za druhé,
administrátoři dotací přirozeně
chtějí vykazovat co nejlepší výsledky. To je
svádí k tomu, aby do
programů vybírali z nezaměstnaných ty schopnější,
kteří by si možná
pomohli i bez dotace.
Za třetí, dotací podpořená místa u
zaměstnavatele A mohou skrze konkurenční tlak vést k
propouštění v konkurenční firmě B.
Za čtvrté, pokud dotace
dala vzniknout
pracovnímu místu, zdaleka to ještě neznamená, že
pracovní místo záhy
tiše nezanikne. Jak dlouho místa vydrží, se však
systematicky
nesleduje.
Za páté, programy
se hradí z daní. Zatímco
tedy stát dotacemi náklady práce na jednom
místě snižuje, na jiném
místě je daněmi zvyšuje. Čistý dopad na zaměstnanost
zůstává ve
hvězdách.
Víme, že skoro nic nevíme
Hodnocení na
základě objemu utracených peněz
nebo počtu podpořených pracovních míst se sice u
nás dělají od vzniku
APZ na počátku 90. let, ale ty o dopadech těchto programů nic
neříkají.
Je to stejné, jako kdybychom účinnost léků
odvozovali od nákladů na ně
vynaložených nebo od počtu pacientů-uživatelů.
Zatím u nás
existuje jediná solidnější
studie dopadu APZ (od Výzkumného ústavu
práce a sociálních věcí), ale
ta spíše popisuje zacílení na skupiny
nezaměstnaných. Pokud jde o čisté
efekty programů, je v závěrech velice opatrná.
Přitom k loňským pěti
miliardám za APZ nutno
přičíst i několik miliard rozptýlených v
jiných programech. Třeba
investiční pobídky v regionech s vysokou
nezaměstnaností.
Co je tady "neetické"?
Na poměry Evropské unie
utrácíme na tento
účel poměrně málo (asi 0,5 % HDP). Až se do Česka
vrátí ekonomický
útlum a zvýší se nezaměstnanost, bude se jistě
mluvit o přidání peněz
na APZ.
Stejně jako před plošným
zaváděním léků by
se i u APZ měla provádět náročná a průkazná
pilotní analýza jejich
účinnosti, minimálně na základě kontrolních
skupin. Náklady na takové
ověřování by byly zanedbatelné ve
srovnání s tím, kolik peněz na APZ
možná vylétává komínem.
Překážkou č. 1 je rozšířené mylné
přesvědčení, že zhodnotit programy je v podstatě snadné,
stačí na to dosavadní účetní metody.
Překážkou č. 2 je
nepodložené přesvědčení,
že ověřovat programy na lidech je neetické. S takovou by se ale
nesměly
testovat ani léky a lidstvo by dodnes neznalo antibiotika.
Jestli je
něco neetické, pak je to bezmyšlenkovité
utrácení peněz daňových
poplatníků.
Autor, ekonom, přednáší v institutu CERGE-EI
|