ŠJDI
NA ZÁPAD
pro Respekt (09.04.2001,Strana: 13)
Obavy Němců a Rakušanů z přílivu pracovních
sil jsou přehnané Trváme na svém -- lidé z Východu nebudou smět ještě
sedm let po vstupu do Evropské unie volně cestovat za prací, jinak
bychom pro rozšíření nenašli podporu u voličů. Zhruba takto se vyjádřili
kancléři Německa a Rakouska na posledním summitu EU ve Stockholmu.
Před svou pražskou návštěvou je podpořil i předseda Evropské komise Romano
Prodi: "Protože rozšíření EU je tak velký úkol a cíl, musíte to pochopit.
(...) Řekněme, že přechodné období bude stanoveno na sedm let, ale
po dvou třech letech je třeba otestovat, zda je emigrace tak velká, jak
jsme očekávali." Nahlas tak bylo vyřčeno, že otázka volného pohybu
je především politická, nikoli ekonomická. Řeč čísel je totiž poměrně
jasná: obavy Německa a Rakouska mají racionální jádro, ale i tak jsou přehnané.
Vyplývá to ze studie, kterou na objednávku Prodiho komise společně
vypracovalo pět evropských ekonomických ústavů.
Půl je hotovo
Z ekonomického pohledu je vstup do Unie
otázkou volného pohybu kapitálu, zboží, služeb a pracovní síly. V prvních
dvou oblastech byla většina administrativních překážek (celní tarify apod.)
již zrušena nebo minimalizována. Zbývá jen plně uvolnit zemědělský
obchod a sjednotit standardy zboží. Na odstraňování bariér během 90. let
vydělali spotřebitelé na obou stranách: vývoz kandidátských zemí
do Unie vzrostl téměř pětkrát a opačným směrem dokonce téměř sedmkrát.
Po rozšíření lze čekat další nárůst aktivní obchodní bilance Unie vůči
novým východním členům. Ani volnému pohybu kapitálu již v cestě mnoho
překážek nestojí. Objem kapitálu plynoucí do kandidátských zemí představuje
pro EU nepatrný pramínek (1 procento všech investic), ovšem pro Východ
je to blahodárná řeka (24 procent všech investic). Po vstupu do Unie
tento příliv investic dále vzroste -- vždyť na občana EU dnes připadá třikrát
více kapitálu než na občana kandidátské země. Jestliže zboží, služby
a kapitál se již dnes mohou velice svobodně pohybovat, s pohybem lidí za
prací je to přesně naopak. V Unii v současnosti pracuje zanedbatelných
300 tisíc lidí z kandidátských zemí, z toho plných 80 procent v Německu
či Rakousku. Většina z nich však odešla za prací ještě před rokem 1993
-- poté totiž obě země pro pracanty z Východu zavedly výrazné administrativní
překážky.
330 tisíc
Pokušení odejít za prací do Unie by se
mohlo zdát velké vzhledem k enormnímu rozdílu životní úrovně mezi EU a
kandidáty z Východu. Podíl HDP na jednoho obyvatele v kandidátských zemích
činí pouze 35 procent průměru EU (přepočteno podle parity kupní síly).
V jednotlivých zemích se tento poměr pohybuje od 22 procent v Bulharsku
až po 59 procent v České republice či 71 procent v maličkém Slovinsku.
Vidina vyššího příjmu však není jediný faktor ovlivňující odchod
za prací. Roli hrají jazykové bariéry, zodpovědnost za rodinu a příbuzné,
vztah k majetku a místní komunitě, míra nezaměstnanosti, příležitost
studovat, sociální zabezpečení, ochota riskovat a celá řada dalších faktorů.
Hrubé odhady vycházející z dosavadních migračních toků v Evropě proto
naznačují, že okamžitá vlna migrantů po odstranění bariér by mohla
činit až 330 tisíc lidí a v následujících třiceti letech okolo 150 tisíc
migrantů ročně. Příliv pracovníků z Východu na území současných členů
EU by se tak v horizontu třiceti let mohl blížit 4 milionům. To se může
z našeho pohledu jevit jako vysoké číslo, ale vzhledem k populaci
EU jde o jednoprocentní kapku v moři, navíc rozprostřenou v dlouhém
období. Většina ekonomů se navíc shoduje v tom, že volný pohyb pracovních
sil v souhrnu přispěje k úrovni blahobytu jak v kandidátských zemích,
tak v dnešních zemích Unie.
Nárazník
V kratším časovém horizontu je nicméně
velice pravděpodobné, že některé skupiny obyvatel EU mohou na rozšíření
po přechodnou dobu tratit. Z logiky věci to budou zejména dělnické
profese s nízkými nároky na vzdělání, profesní dovednosti a schopnosti
komunikovat v místním jazyce. Zvláště pokud se bude příliv pracovníků koncentrovat
do hraničně blízkých regionů Německa a Rakouska. V tomto ohledu jsou
tedy obavy našich sousedů částečně opodstatněné. Zároveň ale levnější
pracovní síla přiláká do regionu další kapitál, což dá vzniknout novým
pracovním místům. Pro mnohé hraniční regiony Německa a Rakouska tak
může definitivně skončit éra slepé koleje zanechané ve stínu železné
opony.
Nalézt kompromis
Imigranti ovšem zpravidla míří do prosperujících
regionů. Tam nepředstavují spíše vítaný zdroj nedostatkové pracovní
síly. S ohledem na solidní vzdělanostní úroveň v mnoha kandidátských zemích
lze předpokládat, že migranti se mnohem více profesně rozptýlí, než
tomu bylo v případě dělníků z Řecka a Turecka. Ekonomický pohled rozhodně
nedává důvod ke kolektivním obavám Unie z přílivu pracovníků. V nadcházejících
měsících nebo letech půjde o nalezení kompromisu, aby se vlk (obavy
německého a rakouského pohraničí z rozšíření) nažral a koza (ekonomické
svobody EU) zůstala celá
|