POLEMIKA
Školné není cíl, ale prostředek, z hlediska sociální dostupnosti vzdělání
je zcela nevinné, to
obstarají půjčky; smutné, že to nechápu, stěžoval si na mne onehda v Právu
Petr Matějů.
Nenapíšu, že sociálně nevinné školné neexistuje, nebyla by to pravda. Znám
dokonce způsob
školného, který bych ráda podpořila: Vysoké školy si určují školné a studenti
je platí s pomocí
státní půjčky, které jim zároveň také pomáhá zaplatit bydlení v místě studia.
Půjčku začnou
absolventi škol splácet až tehdy, pokud dosáhnou nadprůměrného příjmu,
tedy v okamžiku, kdy
se jim studium začne rentovat. Splátky studentské půjčky jsou podobně jako
hypotéka rozloženy
na několik desítek let. Školám se studenti vyplatí a budou se o ně prát.
A studenti, s vědomím, že
jednou za studium zaplatí, si budou vybírat podle kvality školy a podle
šancí na uplatnění. O
podobné variantě financování vysokých škol uvažovali, pokud vím, v souvislosti
s českým
prostředím pouze Švejnar a Münich. Znamenala by ovšem okamžité a značné
zvýšení státních
výdajů na vzdělání. Vzrostl by počet studentů, školy by co nejrychleji
sanovaly vnitřní
zadluženost z hladových let a vytvářely by si potřebné nové kapacity -
samé prospěšné věci,
ale určitě by to stálo víc než ony tři miliardy ročně, které chce Matějů
získat na školném. Vím,
podobný systém financování vysokých škol dnes a tady působí jako politická
utopie. Přesně ale
ukazuje, o čem se musí politik v souvislosti se školným rozhodnout: Buď
chci efektivní nástroj,
který odstraní současné nerovnosti v přístupu ke vzdělání a zajistí, že
školy budou mít větší
šanci prosadit své potřeby, avšak neomezí nově přístup podle příjmu výchozí
rodiny uchazečů.
Pak musím poctivě říct: bude to hodně drahé a státu se to vyplatí jen zprostředkovaně
a až za
desítky let, ve zvýšené konkurenceschopnosti země. Anebo jako Petr Matějů
nemám odvahu
chtít po státu tuto investici a hledám jiný způsob, jak zajistit příjem
pro vysoké školy. I za cenu,
že vzroste skupina těch, kteří na studium kvůli původu nedosáhnou. Snad
to dokonce umožní
studovat většímu počtu uchazečů. Ale to nic nemění na bezohlednosti podobné
sociální
deregulace. Matějů ovšem tvrdí, že používám v souvislosti s ním slova o
sociální bezohlednosti
neprávem. Vždyť on také předpokládá půjčky na školné. Ano, jenže kromě
zanedbatelných
komerčních půjček by je poskytoval z veřejného fondu, který by se naplnil
z "části prostředků,
kterou jsou nyní určeny na vysoké školy jako dotace". Jinými slovy, vysoké
školy by dostávaly
složitější, a proto dražší cestou, peníze, o které by jinde přišly. Celkový
objem by se fakticky
zvýšil pouze o příjem z té části školného, která by se vybrala přímo. Výtku,
že jsme ve vzdělání
nesplnili, co jsme slibovali, nebudu shazovat odkazem na zúžený operační
prostor naší
menšinové vlády. Ten by vysvětloval, proč jsme neměli peníze. Nevysvětluje
však, proč jsme
neřešili problém rozčlenění vysokoškolského studia, proč jsme neumožnili
vysokým školám
rozumně nakládat s jejich prostředky, proč jsme nemotivovali soukromé dary
a investice do škol,
proč jsme neprosazovali, aby na vzdělání přispívaly podniky, které dnes
ze vzdělané pracovní
síly těží nejvíce. Teď ČSSD za svou liknavost tvrdě platí a Unie svobody
si přivlastnila jedno z
jejích nejvlastnějších témat. Bohužel, když Unie svobody zkombinovala téma
vzdělání s
požadavkem snižování daní, zbylo jako volební heslo právě jen školné. Jistě,
Matějů či Mareš
považují heslo o školném jen za vyjádření poctivé starosti o vysoké školství.
Ale volební hesla
žijí totiž vlastním životem a čerta se starají, zač je považujeme. A školné
jako volební heslo nás
rychle donutí, abychom se hádali o to, na čem se nikdy nedokážeme dohodnout,
místo abychom
hledali způsob, jak realizovat to, o čem se shodneme.
(Autorka je místopředsedkyní Sněmovny)
Petra Buzková