"Vláda přišla
s poměrně dlouhým seznamem věcí, které je potřeba reformovat a kde je možno
ušetřit a zvýšit efektivnost, což tu dříve nebylo. To, že ty kroky jsou pouze
decentní, opatrné a nebo jsou plánované do budoucna, kdy v podstatě si vláda
sama není jistá, zda ona sama je bude uplatňovat, to už je věc druhá", říká
Dan Münich, člen týmu, který se podílel na přípravě reformy na ministerstvu
financí.
* Znamená to, že vláda počítá s tím, že to nakonec nebude
ona, kdo bude muset sklízet dopady reformy, protože už tu nebude?
Ta nejnepříjemnější opatření mají přijít až v letech 2005, 2006, případně
později. Ale tam samozřejmě politické cítění nesahá.
* Jaká opatření? Myslíte hlavně v důchodové oblasti?
Tak to nejdůležitější opatření, ač stále decentní, je prodlužování věku odchodu
do důchodu až na 63 let. Tady padlo významné tabu, protože sociální demokraté
před volbami slibovali opak. Příští vláda ovšem bude muset prodloužit věk
odchodu do důchodu na 65 let. Tento krok je nezbytný a bude to vlastně relativně
jednoduchý způsob, jak vyřešit problém českého penzijního systému.
* Jaká je váha penzijní reformy v celém reformním balíku?
Nerovnováha penzijního systému je primárním zdrojem problémů, tam se generují
deficity desítek miliard. Penzijní reformu bych ocenil pochvalou, protože
zvýšení věku odchodu do důchodu nebylo jistě jednoduché a ani jednoduché nebude.
Ale je to malý krok. Česká populace (jako i jinde v Evropě) rychle stárne.
Je potřeba zavést taková opatření, která zvýší zaměstnanost, a to jak dalším
zvyšováním věku odchodu do důchodu, tak odstraňováním pracovních bariér pro
tyto starší lidi.
* Častá námitka ale zní, že zvýšením věku odchodu do důchodu
nezaměstnanost naopak vzroste.
Je to standardní námitka, která vychází z pozorování, že lidé, kteří se
blíží k penzijnímu věku, mají skutečně větší problémy najít práci. Ale to
je dáno tím, že máme dneska jasně daný horizont 61 let a vy nemáte jak přesvědčit
zaměstnavatele, že ještě nechcete odejít do důchodu, že se nijak nesníží
kvalita vaší práce. V podstatě to všichni vnímají tak, že úderem 61 roku
se změníte z normálního člověka na penzistu. Když se tento negativní signál
odstraní, motivace lidí pracovat a firem zaměstnávat je se zvýší.
* Také se ale říká, že staří ubírají místa mladým.
To je nesmysl, který vychází z fyzikálního zákona o zachování hmoty a energie.
To ale neplatí o pracovních místech, jejichž počet není fixně daný. Když
bude člověk místo penze pracovat, tak nejenže ho nemusíme živit, ale i zaplatí
daně, ze kterých se může pak zvýšit penze ještě starším kolegům.
* Když jsme u práce, není její zdanění diskriminačně vysoké?
Vždyť ze mzdy deset tisíc hrubého se musí pět tisíc odvést státu na tzv.
sociální a zdravotní pojištění. Ano, ten demotivační efekt je velký.
* Vláda ale vůbec neuvažuje o snížení odvodů z mezd zaměstnanců,
naopak chce dosáhnout toho, aby podnikatelé platili více.
Tohle zvýšení odvodů u drobných podnikatelů je nešťastný krok, který je
motivován snahou vlády vyjít vstříc odborům, které podle pravidla "mám-li
přijít o králíka, nejdřív zařízněte sousedovi krávu", vyžadují zbytečné oběti
na straně podnikatelů ve jménu jakési rovnoprávnosti. Podnikatel je však znevýhodněn
v mnoha ohledech. Oproti zaměstnanci má malou šanci získat půjčku od banky,
ani nedostává takové sociální dávky. Takže argument o zrovnoprávnění je založen
na vodě. Já to považuji za zcela obyčejné zvýšení daní, které bude mít důsledek
ten, že někteří lidé podnikání opustí, někteří odejdou do šedého sektoru
a přestanou platit daně.
* Vláda, pokud chce snížit rozpočtový deficit, ovšem musí
hledat peníze zvyšováním daní, protože navrhované úspory samy o sobě nejsou
dostatečné.
Ty úspory určitě nejsou dostatečné a je zcela zřejmé, že aby stát získal
čas alespoň k nabrání dechu, musí zároveň zvýšit daně, ale v podstatě tato
opatření na obou stranách jsou spíše časem k nadechnutí, k získání času, ale
neřeší ten problém.
* Není to tím, že sociální demokraté před volbami slibovali
spíše povolení, než utahování opasků?
Realita je taková, že ty sliby politiků přinesly svoje plody, oni se dostali
k moci a dělají hlediska vlastních zájmů, co mají. Problém je v tom, že jejich
zájem je v současné situaci v rozporu s dlouhodobým zájmem celé země.
* Byl jste členem reformního týmu ministra Sobotky, než byl
rozpuštěn. V čem jsou hlavní rozdíly mezi připravovanou reformou a tím, co
vláda nakonec přijala?
V tomto týmu bylo nutné připravit dlouhý seznam oblastí, ve kterých je vhodné
něco reformovat. V konečné podobě reformy řada věcí zůstala, ale mnoho jich
také chybí. Vláda například úplně pominula reformu zdravotnictví. Není mnoho
jiných kapitol, kde by se dalo ušetřit tolik peněz, jako právě zde, kde se
jich ztrácí obrovské množství. A to brzy začnou přicházet do penze silné
generace starých lidí. Když se podíváte na zdravotnické výdaje na osobu,
uvidíte, že po šedesátém roku věku prudce rostou. Myslím si, že tyto zvýšené
výdaje na zdravotní péči vůbec nejsou zahrnuty ve výhledech, se kterými pracuje
ministerstvo financí.
* Ještě na něco vláda zapomněla?
Školství, mám na mysli zejména financování vysokých škol. Víme, že tam chybí
velké množství peněz a poptávka po vysokoškolském vzdělání je obrovská. Ale
vláda vůbec neuvažovala o reformě, která by přinesla dodatečné peníze ze
soukromých zdrojů, z půjček atd. Je to škoda. Tohle je však další tabu, které
ještě nepadlo: pro ČSSD je vzdělání veřejný statek, který musí zajišťovat
výhradně stát, i kdyby na to neměl.
* Další problematickou oblastí jsou sociální dávky. Vládou
navrhované změny sice zpřísňují jejich vyplácení, ale příliš nemění parametry
systému.
Parametrická změna je především v minimalizaci tempa valorizací, vláda se
shodla na tom, že nikdo nebude prosazovat vyšší, než zákonem dané zvyšování.
Co ovšem vůbec není jasné, je implementace některých opatření. Ministerstvo
práce na nich pracuje a nikdo neví, zda přinesou efektivní dopady.
* Jaká opatření konkrétně myslíte?
Já jsem připravoval celý seznam týkající se nezaměstnaných. Je třeba ty
lidi více otravovat, aby byli nuceni chodit na úřady práce a aby nepracovali
načerno. Spousta lidí, kteří při krizi před šesti lety poprvé spadli do sociálního
systému, zjistili, že se v něm dá příjemně houpat bez větších problémů a naučili
to i své známé. Nyní stále více lidí pobírá dávky a přitom pracuje načerno
a neplatí daně.
* Ministr práce Škromach se s tímto návrhem ztotožňuje?
Navrhuje zpřísnění, ale jak říkám, bude dost záležet na reálné implementaci,
zda nakonec nepůjde jen o neúčinné gesto. Vláda je závislá na síti svých úředníků.
Mizerně placených, tzn. jsou tam lidé, kteří nemají nikde jinde šanci a možná
by jinak byli sami bez práce, a ti pak samozřejmě mají pocit, že jsou s nezaměstnanými
na jedné lodi.
* Na státním přerozdělování se vůbec živí hodně lidí v mnoha
úřadech.
Výběr peněz by se měl sjednotit pod jednu střechu. Dneska vybírají peníze
tři různé instituce - finanční úřady, zdravotní pojišťovny a úřady správy
sociálního zabezpečení. Každý má svůj formulář, svůj informační systém, své
ředitele, své pobočky, a to stojí obrovské peníze. Navíc zpětná kontrola a
vymáhání peněz jsou strašně náročné a nedokonalé a stát v širokém měřítku
přichází o peníze.
* ODS tuto reformu tvrdě kritizuje. Sama za své vlády řešila problém veřejných
financí tzv. balíčky. Dají se tyto dvě sady opatření nějak srovnat?
Problém balíčků byl, že to byla plošná rychlá opatření, která se nedívala
dále do budoucnosti. Čas pro balíčky vypršel, prostě balíčky už nefungují.
Druhá věc je ta, že ODS se přimlouvá za mnohem razantnější reformy, na druhou
stranu nikdy neměla propracovaný detailní plán jednotlivých kroků. Kdyby se
dneska ODS dostala do vlády, poměrně dlouhou dobu by trvalo, než by vytvořila
nějaký reformní balík. Což si myslím, že tato reforma je dobrým základem,
pokud se "vyštelují potenciometry" mnohem víc, než to hodlá dělat současná
vláda.
* To by ale znamenalo, že by politici, ať už pravicoví či
levicoví, museli začít jednat jinak, než jste uvedl. Tedy podle potřeb celé
země a ne podle svých krátkodobých zájmů. Kdy k tomu může dojít?
Až se zájem politiků ztotožní se zájmem lidí a bude jasné, že jsme krok
od propasti, jak politici, tak jejich voliči..
* To není moc optimistická předpověď.
Není, ale pokud nevyjde, bude jenom dobře.
***
Daniel Münich (1965)
Učí a provádí ekonomicky výzkum v CERGE-EI, společném pracovišti Karlovy univerzity
a Akademie věd. Specializuje se na trh práce, lidský kapitál, vzdělávání
a sociální programy. Vystudoval elektrofakultu ČVUT a získal doktorský titul
PhD v ekonomii na CERGE. Absolovoval dva roční studijně výzkumné pobyty na
University of Michigan (1997) a Pittsburgh University (1994). Byl externím
poradcem v obecných ekonomických otázkách ministrů školství a financí, spolupracoval
na studiích MMF a Světové banky. Podílel se na práci sboru externích poradců
ministra financí ve věci reformy veřejných financí.
|