MF Dnes, 31.3.2004 Názory - strana 7

Kdo zaplatí naše důchody

Vládní koalice opakovaně a ostentativně vyzývá opozici k debatě o penzijní reformě. Hovoří o problému zásadní důležitosti sahajícím za horizont současných generací, na jehož vyřešení se musí shodnout všechny demokratické strany. V tom má vládní koalice naprostou pravdu. Opoziční ODS s tím v principu souhlasí. Zde však shoda nadlouho končí.

Neupřímné debaty o penzijní reformě

Z oficiálních prohlášení všech stran je cítit, že o starosti se skutečnou reformou zatím nikdo moc nestojí. Neupřímnost současných debat je patrná z toho, že se ani nezačalo hovořit o kardinální otázce, kde vzít na reformu peníze. To, jak má vlastně nový penzijní systém vypadat a jak na něj přejít, je sice důležité, ale otázka peněz je mnohem zásadnější.Objem prostředků, které si reforma vyžádá, na formě samé reformy příliš nezávisí. Politická debata, z čeho reformu zaplatit, by byla velice jednoduchá. Variant řešení je totiž žalostně málo.

V čem je vlastně klíčový problém? Je třeba zaplatit penze dnešní střední a starší generaci. V následujících desítiletích totiž bude prudce klesat podíl mladých lidí v populaci, a mají-li si začít spořit na vlastní důchod, nebudou schopni odvádět státu dost peněz na penze starších generací (tak jak je tomu dosud). Starší generace vlastní penzijní úspory nemá. A to, co již dříve státu odvedla, jak tomu komunistickému, tak tomu po roce 1989, již bylo dávno utraceno. Chybějí tak prostředky v řádu stovek miliard korun a střízlivé odhady dnes hovoří o 75 procentech dnešního hrubého domácího produktu. Penzijní reformu typu oslíku otřes se, která by tyto chybějící prostředky vygenerovala, dosud nikdo nevymyslel ani vymyslet nemůže. Nic na tom nezmění ani skutečnost, že tomu mnoho lidí včetně našich politiků stále věří. Debata nějakého expertního týmu o parametrech reformy peníze nevyčaruje.

Jediným zdrojem prostředků, se kterými lze reálně počítat, jsou všechny budoucí privatizační příjmy. Privatizační seznam se dnes sice může zdát již dost krátký, reálnost budoucích finančních problémů státu však politiky dotlačí k jeho rozšíření. Lze tak určitě počítat s privatizací Telecomu, dolů, ČEZ a rozvodných závodů, ČSA, Českých drah, České pošty, Unipetrolu, jednoho kanálu dnes veřejné televize a všech zbytkových podílů státu. Vlády, ta současná i ty budoucí, jsou vystaveny obrovském pokušení používat privatizační příjmy tak, jak jim našeptávají jejich krátkodobé zájmy, tedy znovuzvolení. Proto je třeba všechny budoucí privatizační příjmy nezvratně a přesvědčivě předurčit právě a pouze na penzijní reformu. Nejlépe to lze udělat formou zákona s charakterem zákona ústavního, aby ho mohla změnit pouze třípětinová většina v parlamentu. Takový zákon by představoval věrohodný státotvorný počin demokratických stran a nezbytnou jistotu pro jakoukoliv penzijní reformu.

Slovenské důchody z privatizačních peněz
Ústavní předurčení privatizačních příjmů na penzijní reformu by pro vládnoucí koalici představovalo garance, že si opozice po návratu k moci nezačne kupovat hlasy z privatizačních peněz. Pokud by byl tak velký závazek příliš velké politické sousto, je možno jít alespoň ve stopách Slovenska. Tam uložili privatizační příjmy, především z privatizace Slovenské plynárenské, na zvláštní vládní účet výlučně určený pro financování penzí. Ani koalice, ani opozice dnes na Slovensku toto opatření nezpochybňuje.

Politici se dosud neodhodlali voličům nalít čistého vína. Bez shody ohledně předurčení privatizačních příjmů zůstávají technické debaty o podobě nového penzijního systému alibistickým zastíráním politické nevůle se s penzijní reformou poprat. Reforma bez dohody o jejím financování nebude, i kdyby byla sebelépe vymyšlena. A bez reformy si neúprosný tlak okolností dříve či později vyžádá další posun věku odchodu do penze na 65 let a případně i výše.

MF Dnes, 31.3,2004