Zrušme přijímací zkoušky! Ale jak?

Mladá Fronta Dnes, 29.11.2005

Rodiče, učitelé, žáci i odborníci se shodují, že přijímací zkoušky na střední školy (po 9. třídě) nejsou v pořádku. Důvody jsou tři. Především sám princip selekce je špatný, nedovoluje, aby každé dítě studovalo to, co si přeje a k čemu má nejlepší předpoklady. Zadruhé, jednorázovost zkoušky je ohromný stres pro dítě i pro rodiče. Případů, kdy dítě v rozhodujícím okamžiku selže, jsou spousty. Což -zatřetí - spolu s nevyrovnanou kvalitou testů vede k tomu, že jsou každoročně odmítnuty tisíce schopných uchazečů a jejich místa zaberou méně schopní.
Výsledkem tohoto stavu jsou trvalé, nespravedlivé a někdy i tragické zásahy do osudů jednotlivců a celospolečenské ztráty - plýtvání lidským potenciálem. Nadání lidí je jedna z mála „surovin“, které Česká republika má.

Zrušit zkoušky

Nejlepší by bylo přijímací zkoušky zrušit. To však nejde. Především na školách, na kterých je velký převis zájemců, prostě není dost místa. A kdyby bylo, školy ze zkušenosti vědí, že se k nim hlásí i žáci, kteří nemají šanci vybrané studium dokončit. Ambice rodičů jsou někdy opravdu přehnané.
Ministerstvo školství již loni do přijímacího řízení neuváženě zasáhlo, když dovolilo místo dvou jen jednu přihlášku. Žádný z problémů přijímacího řízení to nevyřešilo. Naopak, vše nasvědčuje tomu, že využití potenciálu dětí se trochu zhoršilo. Zato rozruch a zmatky byly veliké.

Další experiment

Nyní ministerstvo přichází s dalším nápadem. Přijímací zkoušky chce nahradit národní hodnotící zkouškou. Ta má probíhat již na základní škole, zřejmě v únoru. A střední školy mají přijímat podle jejich výsledků. V Libereckém kraji se dokonce rozhodli tento nejistý experiment na dětech vyzkoušet již letos.
Každý nahlédne, že jde o krok z deště pod okap. Ze tří důvodů proti přijímacím zkouškám by mohl řešit jen poslední, ale ani ten neřeší. K selekci dojde stejně, stres se jen přenese o několik týdnů dopředu a státem řízený CERMAT, který má tyto zkoušky zabezpečovat, za pět let existence neprokázal, že by jeho testy mohly žáky vybírat lépe než ty dosavadní.
Přibývá však další vážný problém. Budou zkoušky prováděné na základních školách objektivní? Těžko mít učitelům za zlé, že svým žákům už dnes trochu přilepšují v klasifikaci na konci osmé třídy, když vědí, že se známka v přijímacím řízení započítá. A hlavně když na vedlejší škole přilepšují nejméně o celý stupeň. Podíl žáků přijatých na střední školy je navíc tradičně jedním z hlavních kritérií posuzování práce základní školy.
Aby bylo jasné, ani trochu nepodezřívám základní školy z nečestných úmyslů. Základní školy vždy pokládaly za svou povinnost udělat pro přijetí svých žáků na střední školy to nejlepší. A je to správné. Jsou to přece jejich žáci. Jak by se tedy měly základní školy zachovat ve chvíli, kdy by fakticky měly v rukou rozhodování o přijímání žáků na střední školy? Umíte jim poradit? Navíc tlaky ze strany rodičů by jistě byly nemalé.

Změna, která nic neřeší

Ministerstvo školství tak znovu chystá změnu, která vůbec neřeší to podstatné, ale vyvolá jen rozruch a zmatek, a dokonce hrozí zanést korupci už i do základních škol. Odsouvá tak řešení, které by skutečně odstranilo zásadní problémy kolem přijímání na střední školy. Správný směr je přitom jasný: přesunout více studijních míst na vyhledávané typy studia, umožnit opakování zkoušky za rovných podmínek, lépe informovat uchazeče o studijních možnostech a pomoci jim rozpoznat jejich předpoklady. Národní hodnotící zkoušky jsou krok jiným směrem, když ne zpět, tak stranou.

***

Hyde Park
Jak vidí přijímací zkoušky na střední školy

Ondřej Šteffl
Národní hodnotící zkoušky jsou krok jinam - když ne zpět, tak stranou.

O autorovi| ONDŘEJ ŠTEFFL, Autor je ředitelem společnosti www.scio.cz