MF Dnes, 28.1. 2005 Názory - strana 7Přijímačky, zbytečný humbuk? PETRA BUZKOVÁ
Diskuse o přijímacích zkouškách
na střední školy, která v těchto dnech zaplavila stránky snad všech celostátních
deníků, je bouří ve sklenici vody. Změny, ke kterým došlo v důsledku přijetí
nového školského zákona, nejsou nijak revoluční a rozhodně nemají a nebudou
mít za následek to, co nám autoři petice Nechte děti vzdělávat sugerují.
Šance dětí na kvalitní vzdělání se nesnížily, ale zvýšily. Nová pravidla
přijímacích zkoušek jsou nejen férovější vůči uchazečům, ale jsou pro ně
jednoznačně i výhodnější.
Mladá fronta DNES před několika dny publikovala petici Nechte děti vzdělávat v plném znění. Dovolím si na tomto místě vyjádřit se k některým bodům: * Ad argument 1) Jedním termínem a jednou přihláškou je při přijímacím řízení na střední školu vázáno pouze 1. kolo přijímacího řízení. Pro další kola platí, že počet škol, na které si uchazeč může podat přihlášku, není nikterak omezen. Dříve se podávala jedna přihláška do konce února najednou pro první i druhý termín přijímacích zkoušek. Tato volba se pak v průběhu přijímacího řízení nemohla změnit. Nejde o střelbu naslepo Nyní podává žák jednu přihlášku v únoru pro dubnový termín a po ukončení tohoto kola (tedy zhruba v květnu) může podávat přihlášky do dalších kol. Velkou výhodou tedy je, že se nemusí již v únoru rozhodovat, na kterou školu podá další přihlášku, aniž mu je předem známo, jestli je na té další vybrané škole vůbec reálná šance k jeho přijetí. * Ad argument 2) I dosud bylo 1. kolo rozhodující, a to zejména u gymnázií, kde v 1. kole se umisťovalo 94 procent uchazečů. Ředitelé těchto škol pak jen "z povinnosti" blokovali pro 2. kolo přijímacího řízení několik míst. Šance dětí dostat se v 2. kole na veřejnou střední školu byla tedy naprosto minimální. Aby druhá nebo další kola na žádané střední školy měla význam, musela by být pro druhá (nebo i další kola) stanovena nějaká kvóta (třeba 15-20 procent) z počtu přijímaných. To samozřejmě není možné, protože by toto administrativní řešení znevýhodnilo objektivně lepší uchazeče z 1. kola. * Ad argument 3) Panu V. Klausovi ml. a spol. zřejmě vadí, že se zákon nově týká také soukromých a církevních škol. Téměř stejné principy jako nyní platily pro veřejné školy i v minulosti a současná změna je - podle jejich reakcí - nikterak neomezuje. Je nepochybné, že zásadou celého přijímacího řízení má být rovnost podmínek pro všechny účastníky. * Ad argument 4) Ve veřejných středních školách podléhá přijímací řízení postupu, který je stanoven správním řádem. Zjednodušit rozhodování Není to byrokratický výmysl nového školského zákona, takto postupují střední školy již řadu let. Stanovený postup naopak zaručuje žákům odpovídající práva při vyřizování jejich žádosti o přijetí. Ale nepodléhají mu soukromé a církevní školy, takže mohou například rozhodovat bez možnosti odvolání. Nový systém přijímacího řízení je průhlednější z hlediska žáků. Jeho cílem je zjednodušit jejich rozhodování o další možnosti výběru, rozhodně neusnadňuje - z hlediska správního řízení - přijímací řízení ředitelům veřejných škol, jak tvrdí autoři petice Nechte děti vzdělávat. Autorka je ministryně školství PETRA BUZKOVÁ MF Dnes, 20.1.2005 Názory - strana 6 |