Malé děti již mají každoroční strach z čertů za sebou. Ty
starší, patnáctileté, období strachu čeká - v dubnu budou přijímací zkoušky
na střední školy. Pro mnohé jde o loterii rozhodující o jejich budoucí kariéře.
Trauma patnáctiletých se opakuje léta. Až loni však vyvolala pozdvižení drobnější
změna pravidel, která vše zdramatizovala. Připomeňme: žák smí podat přihlášku
na jedinou školu - ať státní nebo soukromou. Pokud se na školu nedostane,
hlásí se na zbylá místa. Komu první kolo nevyjde, riskuje, že na něj obstojná
škola nezbude. Přes patnáct tisíc občanů na jaře podepsalo petici proti omezování
svobodné volby školy. Podanou stížnost Ústavní soud ještě stále posuzuje.
Jako spekulace na burze
Dobrý mechanismus přechodu žáků na školy by měl mít několik
vlastností. Neměl by být pro děti stresující a neměl by je nutit zkreslovat
školní preference. Měl by věrohodně vypovídat o poptávce po školách a být
pro rodiče a žáky přehledný a předvídatelný. Systém by měl podporovat zdravou
konkurenci škol, pro školy by však měl být přiměřeně organizačně náročný
a přijatelně nákladný. Náš současný systém v mnohém z toho selhává.
Podání přihlášky na střední školu představuje pro žáka zásadní
rozhodnutí. Místo aby na přihlášce jednoduše školy seřadil dle skutečných
preferencí, musí volit strategicky. Volba připomíná spekulaci na burze. Uchazeč
odhaduje, kolik uchazečů se na tu kterou školu přihlásí a jak budou dobří.
Zatímco počet konkurentů lze přibližně zjistit na základě loňska, schopnosti
ostatních uchazečů aby jeden hádal ze skleněné koule. A když si uvědomíme,
že zkoušky v den D nemusí dítěti "sednout", máme na traumatické zážitky a
zmařené talenty zaděláno.
Důsledky nepřijetí v prvním kole uchazeče tvrdě tlačí do strategického
zkreslování preferencí. Nepodávají přihlášku na školu, kde chtějí studovat,
ale kde jim nehrozí nepřijetí. Podat přihlášku na hodně poptávanou školu
je sázka v ruské ruletě.
Proto je poptávka po středních školách vyšší, než vykazují
statistiky, a vyrovnaná poptávka a nabídka je velkou iluzí. Dlouhodobý nedostatek
gymnázií je tak ve skutečnosti ještě větší, než si lidé myslí. I odtud pramení
nepodložený, ale častý názor, že většina učňů na lepší školu stejně nemá.
Zkreslené informace omezují zdravou konkurenci škol a nastupují administrativní
metody přikazování. Jenže zkreslené informace vedou k chybným příkazům a
strnulosti.
Ondřej závidí Petrovi
Dobrý systém přijímacích zkoušek by měl eliminovat jev, kterému
se odborně říká opodstatněná závist. Jde o případ, kdy na školu je přijat
žák Petr, který je horší než nepřijatý Ondřej, ačkoli škola byla na pomyslném
nezkresleném preferenčním seznamu Ondřeje na stejném či vyšším místě než
na seznamu Petrově. Náš systém přijímacích zkoušek vytváří případů opodstatněné
závisti bezpočet.
A konečně, dobrý systém má být předvídatelný. Obtížná předvídatelnost
postihuje děti méně vzdělaných rodičů, kteří při podání přihlášky nedokážou
poradit dobrou strategii.
Současný systém je dobrý snad jen v tom, že je nenáročný pro
školy. Ostatně i loňské úpravy zákona o přijímacích zkouškách zřejmě prosadili
zástupci některých škol, aby si usnadnili práci. Opět se pozapomnělo, že
školy jsou tu pro žáky, nikoli naopak.
Přechod žáků na střední školy je problém poměrně složitý,
ale důležitý. Nejde jen o traumatické zážitky patnáctiletých, ale také o
efektivní fungování celého vzdělávacího sytému a efektivní "hospodaření"
s talenty. Ne náhodou jsou ve světě přijímací zkoušky předmětem výzkumu,
který se promítá do praxe. Vzdělání je natolik významná záležitost, že tam
pravidla loterie nepatří. Navrhnout dobrý systém není jednoduché a jistě
se to nedá udělat na několika řádcích.
***
DANIEL MÜNICH, Autor je zástupcem ředitele CERGE-EI
|