I pouhá zmínka o potřebě zavést na vysokých školách školné vzbudí u
mnoha lidí zásadní obavy o
zachování rovného přístupu ke vzdělání. Jde však o plané obavy. Existující
návrhy na zavedení školného
totiž také počítají se zavedením dlouhodobých státních půjček, které
nerovný přístup ke vzdělání
eliminují. Nechci však zde vypočítávat argumenty ve prospěch školného,
neboť na těchto stránkách
nedávno zazněly. Rád bych upoutal pozornost ke skutečnosti, že významná
překážka rovného přístupu
ke vzdělání u nás již delší dobu existuje, aniž si jí odpůrci školného
všimli.
Nerovný přístup ke vzdělání je již několik let způsoben permanentním
nedostatkem ubytovacích
kapacit na vysokoškolských kolejích. Nedostatek kolejí je přirozeným
důsledkem dlouhodobého růstu počtu zájemců o vysokoškolské studium bez
odpovídajícího růstu investic do zázemí škol včetně jejich ubytovacích
kapacit. O přidělení
místa na koleji tak rozhoduje především vzdálenost školy od místa trvalého
bydliště studenta. Největší,
nejstarší a nejslavnější naše univerzita, Univerzita Karlova v Praze,
je nucena jako rozhodující kritérium
pro nárok na kolej stanovovat minimum dvou hodin cesty jedním směrem.
Lidové noviny uvádějí příklad
studenta z Hradce Králové bez nároku na kolej, neboť jedna cesta z
Hradce do Prahy mu trvá "jen"
hodinu a tři čtvrtě. Masarykova univerzita v Brně má jako kritérium
vzdálenosti neskutečných dvě stě
kilometrů. Kdo bydlí blíž, na toho kolej nezbude. Školám nelze nic
vyčítat, musí nějak vyjít s tím, co mají
a na co jim stát dá peníze. V čem tedy spočívá nerovnost přístupu ke
vzdělání? Použijme příkladu onoho
studenta z Hradce. Bez nároku na kolej musí zvažovat alternativní řešení.
Může si najít pronájem v
Praze. I velmi skromný podnájem ho přijde na několik tisíc korun měsíčně,
což v ročním součtu dělá
střízlivých 35 tisíc korun. Pokud jde o dítě bohatých a ještě k tomu
štědrých rodičů, bude pro něj
podnájem řešením přijatelným. Kdo však neměl to štěstí se narodit do
bohaté kolébky, bude zřejmě
muset hledat řešení jiné. V úvahu připadá pravidelná dojížďka do školy
vlakem či autobusem. Tři až
čtyři hodiny denně ztracené cestováním však také představují velké
náklady. Jako dolní odhad ceny
času promarněného cestováním lze uvažovat například mzdu brigádníka
v restauraci rychlého
občerstvení. Tři hodiny denně, čtyři dny v týdnu pod dobu osmi měsíců
dělá bratru dvacet tři tisíc korun.
Připočteme-li studentské jízdné, dojdeme k částce 33 tisíc korun. Každodenní
dojížďka možná vyjde
nepatrně levněji než pronájem, ale to jsem nezapočítal fyzickou a psychickou
únavu z dojížďky, nutnost
vázat se na jízdní řády a nervozitu způsobenou téměř pravidelným zpožděním
vlaků. Našemu studentovi
se nabízí ještě třetí, kompromisní řešení. Spočívá v pronájmu, na který
si vydělává prací v restauraci
rychlého občerstvení. Posledním zoufalým řešením je ukončit studia
a hledat životní štěstí jinde a bez
vzdělání. Někteří studenti tak činí hned, jiní po vysílení. Ne každý
nadějný student má totiž sílu řešit hned
v prvních měsících těžkého studia existenční problémy spojené s ubytováním.
Zde uvedené přímé či
nepřímé náklady na ubytování mohou dosáhnout až poloviny průměrných
státních výdajů na
vysokoškolského studenta, které se blíží sedmdesáti tisícům ročně.
Zatímco školné by bylo nižší s
možností dlouhodobé půjčky, na bydlení dnes studentovi nikdo kromě
rodičů nepůjčí ani korunu.
Nedostatek ubytování na kolejích však nepředstavuje pouze překážku
rovného přístupu ke vzdělání.
Přispívá i k prohlubování regionálních nerovností v zemi. Studenti
ze vzdálenějších a chudších regionů
jsou oproti spolužákům z velkých univerzitních měst v obrovské nevýhodě.
Nedostatek kolejí je důsledkem dlouhodobého nedostatku finančních prostředků
ve vysokém školství.
Nedostatek peněz plyne z totální závislosti škol na vysátém státním
rozpočtu. Ačkoliv problémy nerovného přístupu ke
vzdělání bijí do očí, jindy sociálně útlocitným politikům to překvapivě
nevadí. Pouze školného se bojí
jako čert kříže. A přitom zavedení školného je jedna z mála možností,
jak podpořit rozvoj rozpočtově
přehlížených vysokých škol a spolu s tím eliminovat existující překážky
rovného přístupu ke vzdělání
velké skupiny mladých lidí.