Trapnou obchodní šťouchanou o dovoz jablek
z EU si neradi připomínáme, tahanice o
dovozy dotovaného vepřového ještě doznívají, a již zde máme
další obchodní případ.
Tentokrát přišel na řadu dovoz levného cukru z Polska. Byť jsou
jablka, vepřové maso a
cukr komodity velmi odlišné, podstata problémů je a bude stále
stejná, jakož i
argumentační výbava ochránců domácího trhu. Našim producentským
spolkům se až příliš
často nelíbí, že si k nám někdo dovoluje dovážet komodity za
ceny nižší, než jsou jejich
vlastní náklady. Poukazují na neregulérní konkurenci či nerovné
podmínky. Nezřídka
označí levné dovozy za první krok předem promyšleného plánu
na opanování našeho trhu
zahraničními producenty. Zahraniční exportéři, a nyní je jedno,
zda z EU, či Polska, prý
dovozem levných potravin ničí místní producenty, aby posléze
ceny své produkce naopak
závratně zvedli a namastili si tak kapsy. Celé zdůvodnění v
medializovaném podání ještě
končí nezbytným dovětkem, že v zájmu dlouhodobého dostatku potravin
za rozumné ceny
musí stát našim producentům poskytnout dotace a zároveň omezit,
či dokonce zakázat
dovozy. To vše samozřejmě ve jménu blaha našich spotřebitelů.
Dovolím si zde vyjádřit
přesvědčení, že mediálně chytře vystavěná ochranářská argumentace
má pouze jediný cíl,
a to blaho zájmových skupin našich producentů. Státní dotace
zemědělských a jiných
produktů není hospodářské perpetuum mobile- národní vlády nemohou
někomu rozdávat
výhody, aniž by tím někoho jiného v té samé zemi neznevýhodnily.
Dotuje-li nějaká vláda
svou zemědělskou produkci, kterou se k nám následně snažíi pod
náklady vyvézt, musí
peníze na dotace získat dodatečným zdaněním ostatních odvětví
průmyslu. Tím ovšem
automaticky poskytuje výhody obdobným oborům našeho průmyslu.
Na to však odpůrci
dotovaných dovozů zapomínají. Naše vláda samozřejmě může podle
vzoru EU slepě
kopírovat politiku rozdělování výhod a nevýhod různým odvětvím
hospodářství v závislosti
na síle zájmových hospodářských skupin. Je však naivní se domnívat,
že to lidem v naší
zemi může přinést nějaký užitek. Je známo, že stavěním hladových
zdí nebo zahazováním
předem vykopaných jam žádné dodatečné bohatství nevzniká, přestože
za práci samu
někdo dostane zaplaceno. Stejně tak bohatství nevzniká produkcí
vepřového či cukru s
náklady nad cenou dovozů, byť je nízké ceny dovozů dosaženo
dotacemi. Každý z nás
pracuje proto, aby uživil sebe a své blízké. Dohromady však
může společenství lidí
fungovat pouze tehdy, pokud to, co každý z nás produkuje, zároveň
uspokojuje potřeby
ostatních. Je proto naprosto lhostejné, zda je cena dovážených
potravin nízká díky vyšší
produktivitě zahraničních producentů či existenci státních dotacív
jejich zemích. Ani tyto
argumenty zřejmě nepřesvědčí ty, kteří si hospodářskou soutěž
mylně představují jako
sportovní klání, kde publikum fandí domácímu, i když hosté hrají
lépe. Žádný podnikatel,
včetně pěstitelů prasat či cukrovky, zde však není proto, aby
porazil zahraniční soupeře,
sledován fandícím publikem spotřebitelů. V podnikání na rozdíl
od sportu jde o to,
nabídnout ostatním lidem co nejlepší zboží a služby za co nejnižší
ceny. Úplným otevřením
našeho trhu by jistě mnoho našich méně produktivních pěstitelů
muselo skončit a museli by
si najít jiný, společensky smysluplnější zdroj obživy. Stát
by udělal lépe, kdyby těmto
lidem poskytl přechodnou pomoc, než když v nich permanentním
dotováním a
ochranářskými omezeními budí falešný dojem, že o jejich produkci
má někdo zájem.
Změnou oboru podnikání by se mimochodem vyřešila tíživá situace
mnoha pěstitelů, na
kterou jejich spolky poukazují. Na závěr dodejme, že evropské
vlády, a nejen ony, již
desetiletí hledají všemožné způsoby, jak se zbavit svých dotacemi
stimulovaných
zemědělských přebytků. Nespočet zemí se v tom neustále předhání.
Nevěřme hrozbám,
že by se proti naší malé zemi zbytek světa byl schopen smluvit
a po útlumu naší domácí
produkce nás zavalit vlastní drahou zemědělskou produkcí.