Září je tradičně nejen časem nástupu prvňáčků do škol, ale i
obdobím ministerské
přetahované o rozpočtové peníze na příští rok. Zatímco nástup
prvňáčků nikoho
nepřekvapil, nad každoročními rozpočtovými problémy všichni
opět kroutí hlavou. Přesto
se každým rokem vážnost rozpočtových problémů neodvratně prohlubuje
a přibližuje se
doba, kdy to praskne. Nezáviděníhodná rozpočtová situace vypadá
ve stručnosti
následovně. Vyhlídkou hospodářství je v lepším případě stagnace,
o horších případech
dnes raději nikdo nemluví. Objem mandatorních výdajů v rozpočtu,
tedy důchodů, dávek
a dalších požitků plynoucích ze zákona, je již dnes obrovský
a i nadále poroste. Během
roku ve sněmovně opět kdekdo navrhl a prosadil další nárůst
dávek. Státní administrativa
stačila vyprodukovat řadu dalších podpůrných, revitalizačních,
záchranných, asistenčních,
záručních a jiných programů a úřadů, na které je dnes potřeba
peněz. Zdanění, tedy hlavní
způsob, jak stát získává peníze, je u nás již dnes velmi vysoké
a jeho další zvyšování, ač
pravděpodobné, k většímu výběru daní stěží povede.
Jako každoročně v době rozpočtového martyria zastřená
smluvní koalice i opozice,
každý po svém, kroutí hlavou nad hrozící sekerou státních financí.
Politici se chovají jako člověk, který si na dluh
bezhlavě pořídil kompletní vybavení domácnosti, a potom kvůli
splátkám nemá ani na
prosté jídlo a ošacení. Lze očekávat, že problémy s rozpočtem
se letos jako v letech
předchozích vyřeší nějakou drátenickou metodou. Za pět minut
dvanáct zbývá tak
maximálně čas na diskuse o možném hospodářském vývoji v příštím
roce, které ovšem
silně připomínají spekulace astrologů. Na základě takových spekulací
prošel loni
sněmovnou deficit, který byl na straně příjmů naprosto vzdálen
možné realitě a letos hrozí
recidiva. Možná by se také mohl ještě najít způsob, jak kousek
deficitu účetně někam
schovat. Až budou obrazně řečeno zbývat pouhé vteřiny, dojde
i na nějaké to škrtání,
nikoli však systémové. Je pravděpodobné, že se budou škrtat
nemandatorní položky, za
něž nelobbuje v parlamentu žádná silná zájmová skupina, a ty
položky, za nimiž není slyšet
dostatečně naléhavě znějící hlasy o kolapsu. Narychlo zdrátovaný
rozpočet se tak s
každým dalším rokem stává většíma větším strašidlem, které souží
celou zem. Největším
problémem rozpočtu jsou samozřejmě mandatorní výdaje. V nich
se ale na poslední chvíli
úspory hledat nedají. V tak krátkém horizontu není při naší
politické praxi realistické ani
navrhnout jakékoli konzistentní změny zákonem daných výdajových
programů. Natož je
včas schválit.
Letos s mandatorními výdaji
opět nikdo nehne. Pokud se však s tímto
problémem máme vypořádat a příští rok touto dobou skoncovat
s rozpočtovým
drátováním, je třeba již teď začít vážně hovořit o struktuře
a rozsahu sociálních výdajů. Ty
lze totiž rušit jedině na témže místě činu, kde byly schváleny,
tedy v parlamentu. Je však
vážný důvod k obavám z toho, že naprostá většina politiků na
ošklivý problém
mandatorních výdajů s úlevou opět zapomene ihned po schválení
letošního rozpočtu.
Nikdo nechce být poslem nepříjemných zpráv, když všichni kolegové
veřejnosti s
úspěchem slibují pečené holuby. Hledání úspor v sociálních výdajích
nebude žádné plošné
škrtání. Půjde spíše o činnost připomínající ruční sběr borůvek.
Tedy kousek po kousku s
velkou trpělivostí. Sledujme, zda se místo poměrně zbytečných
tahanic o letošní
rozpočtová čísla někdo ujme tohoto nevděčného úkolu.
Daniel Münich