V bažinách veřejných financí
Veřejné zadlužení České republiky roste, stát přesto nelogicky utrácí (LN 20.7. 2001) Český veřejný rozpočet již několik let směřuje do bažin. Výdaje, které v průběhu let parlament posvětil zákonem, rostou rychleji, než stát vybere na daních. Příčinou je panický strach politiků z nepopulárního krácení výdajů, lákavá bludička deficitního povzbuzování hospodářství a odvěká touha úřednictva rozhodovat o tocích peněz. Důsledkem je strmý růst veřejného zadlužení, pokračující i v době hospodářského růstu, v období nejpříhodnějším pro splácení dluhu. Kromě toho dluh roste v období poměrně příznivé demografické situace, která se v dalších desítkách let nebude opakovat. Výrazný růst počtu penzistů v poměru k počtu těch, co platí daně, si brzy vyžádá další nárůst výdajů na penze a zdravotnictví. Teoreticky by výrazné zadlužení postkomunistické země mohlo být cestou, jak odlehčit současným generacím, které již zaplatily životem v komunistickém experimentu. Aby však teorie fungovala i v praxi, musely by deficitům odpovídat značné investice do budoucího hospodářského růstu. A to se neděje. V posledních letech se naopak roztrhl pytel s neproduktivními dotacemi a pseudosociálním přerozdělováním. Nedojde-li k zásadním změnám v hospodaření státu, bude klesat jeho schopnost zajišťovat základní funkce a schopnost dostát závazkům. Vnější či vnitřní politické a ekonomické šoky pak mohou zemi snadno dostat do recese, jež by byla v době velkých deficitů bolestivější než recesní přeháňka, kterou si pamatujeme z konce let devadesátých. Bobtnající strukturální problémy veřejných rozpočtů se posledních několik let řešily nesystémovým krácením výdajů na poslední chvíli a účetními triky. Výdaje byly škrceny v oblastech nejmenšího odporu a tam, kde se to neprojeví hned (školství, soudnictví, bezpečnost a infrastruktura). Veřejné rozpočty se do potíží samozřejmě nedostaly ze dne na den. Debata však opustila odborné kruhy teprve nedávno, také po varování z Mezinárodního měnového fondu, Světové banky, EU a OECD. V politických kruzích se kolem veřejných financí dlouho chodilo jako kolem horké kaše. Rostoucí veřejný dluh většinu voličů nezajímá, nerozumějí mu a mají pocit, že zrovna jich se osobně se netýká. Přijít s programem úsporných kroků vyžaduje nejen přiznat si problém, ale i politickou odvahu navrhnout řešení. Problémy veřejných financí ale nemají jednoduchá řešení. Zvýšení již tak vysokých daní by podvázalo hospodářský růst, podpořilo inflaci a následně by situaci ještě více zhoršilo. Řešení je třeba hledat především na straně výdajů. Prostor pro nejpoužívanější metodu - škrtání výdajů ministerským perem - je však dnes již velice zúžen. Zbývají pouze organizačně a koordinačně mnohem náročnější řešení. Za prvé je třeba revidovat a eliminovat velký počet pseudosociálních a dotačních programů, které nejsou ničím jiným než populistickým uplácením voličů a zájmových skupin. Za druhé je třeba uvolnit a využít existující, ale neefektivně vázané zdroje. Za třetí je třeba zásadně zefektivnit a zeštíhlit chod veřejné administrativy. Je nezbytné nalézt řešení, která státu umožní zahrát za méně peněz stejně nebo více muziky než dnes. Nerozhazovat a neuplácet voliče
Značný výdaj představují přídavky na děti. Ročně se na ně vydá okolo 13 miliard korun a pobírá je skoro každý, kdo má děti. V podstatě jde o pouhé vracení zaplacených daní. Přídavky na dítě by měly dostávat pouze rodiny chudé, část uspořených peněz by se měla věnovat na pomoc rodinám s dětmi zdravotně a jinak postiženými. Na podporu v nezaměstnanosti a sociální dávky se dnes vydává okolo deseti miliard korun. Systém podpor je třeba změnit tak, aby vyžadoval mnohem aktivnější přístup nezaměstnaných. Výplata podpory a sociálních dávek v nezaměstnanosti by měla být podmíněna aktivní účastí v intenzivních rekvalifikačních kursech nebo účastí na veřejně prospěšných pracích. Dávky v nezaměstnanosti není nutno vyplácet ihned po ztrátě zaměstnání, ale až s jistou motivační prodlevou. Zabránilo by se jejich zneužívání a nezaměstnané by to podpořilo v úsilí se svou situací něco dělat. Za méně peněz více muziky
Redukovat lze základní a střední školy, které jsou po poklesu populačních ročníků v poslední době předimenzované. Nemá-li stát prostředky na vysokoškolské vzdělání svých občanů, měl by umožnit příliv soukromých prostředků do vysokého školství. Prostor pro úspory nabízí výběr daní a pojistných odvodů z příjmů. Daně dnes u nás vybírají nesmyslně hned tři zcela odlišné instituce: finanční úřady daň z příjmu, zdravotní pojišťovny zdravotní pojištění a správa sociálního zabezpečení odvod na sociální pojištění. Nelogické utrácení
Reformní kroky a další opatření se neobejdou bez dobře fungující veřejné administrativy. I v ní však lze hledat úspory. Situaci v neprůhledné administrativě je nejdříve třeba zmapovat. To ovšem může být velký oříšek, neboť tím nelze pověřit samu administrativu. Teprve pak lze eliminovat úřady. Pouze celková reforma může být v delším období přínosem pro všechny, a proto by měla být zvažována jako kompletní balík. Buďme rádi, že se konečně rozběhla politická pře o to, zda problém veřejných financí vůbec existuje. Daniel Munich
|
Autor, ekonom, působí v CERGE