Nemoci nemocenského pojištění
Nejjednodušším opatřením je snížení dávek a jejich časově omezené
vyplácení. Státní nemocenská by měla pojišťovat pouze minimální příjem.
Problémy veřejných financí
dovedly vládu k vážně míněným snahám zreformovat systém nemocenského pojištění.
Objemem výdajů přes tři desítky miliard ročně je nemocenská jedním z největších
mandatorních výdajů. Její zneužívání se široce rozmohlo, a proto reforma
slibuje tolik potřebné úspory pro státní rozpočet. Změny by měly do systému
přinést chybějící zodpovědnost, větší přísnost a následně i úspory samotné.
Zneužívání nemocenské spočívá v předstírání zdravotních problémů. Motiv
je nasnadě: stát po dobu lékařem uznané nemoci vyplácí dávky, jejichž výše
se pro nižší příjmové skupiny blíží čisté mzdě. Simulant navíc získává bonus
ve formě volného času. Úpravy platné od začátku roku zásadní změny nepřinášejí
a určitě se nedotkly simulantů dlouhodobých. Přitom je to právě předstírání
dlouhodobých nemocí, které se rozšířilo nejvíce.
Házet se marod bylo u nás běžné již v dobách socialismu. Tržní prostředí
však přineslo další podvody. Stalo se běžnou praxí onemocnět v době výpovědi.
Propuštěný si tím zajistí nemocenské dávky výrazně převyšující podporu v nezaměstnanosti.
Zaměstnavatelé se simulanty nic nesvedou, mnohým jsou lhostejní a někteří
se na podvodech dokonce podílejí. Když zrovna není práce, tak zaměstnance
jednoduše pošlou na nemocenskou, kterou platí stát. Dokonce existují firmy,
jejichž jediným druhem podnikání je vytahovat ze státu peníze na nemocenskou.
Současný systém nemocenského pojištění od lékařů zodpovědnost nevyžaduje.
Většina z nich nad simulanty přivírá oči, kontroly jsou bezzubé a nejsou dobře
cílené. Zřídka odhalený podvod je trestán pouhým zkrácením nemocenské. Statisíce
malých podvůdků se tak každoročně sčítá do mnohomiliardové částky. Reforma
musí snížit pokušení podvádět a zvýšit sankce. Nesmí vynechat ani jednu zainteresovanou
stranu, ani zdravé-nemocné zaměstnance, ani zaměstnavatele, lékaře a stát.
Nejjednodušším opatřením je snížení dávek a jejich časově omezené vyplácení.
Vychází z přesvědčení, že státní nemocenská by měla pojišťovat pouze minimální
příjem. Občasné nemoci musí předpokládat každý a rodinné výdaje je možné hradit
z úspor. Od ledna platné úpravy představují pokrok. Výrazně byly sníženy dávky
během prvních tří dnů nemoci. V případě nemocí delších však jsou změny nepatrné.
Proti dalšímu snižování dávek či proti jejich závislosti na mzdě však vystupují
ti, kteří v nemocenské spatřují především pojištění ušlého výdělku v době
nemoci.
Ještě silnějším argumentem proti snižování nemocenské je obava, že nízké
dávky povedou lidi k přecházení nemocí. Proč ale svéprávné občany chránit
zrovna před tímto nešvarem? Vždyť v jiných oblastech necháváme na lidech,
aby si zvolili míru, se kterou si kazí zdraví špatnou životosprávou či provozováním
riskantních sportů.
Úspěšná reformní opatření musí do celé záležitosti zatáhnout zaměstnavatele.
Dnes sice zaměstnavatelé nemocenskou vyplácejí, ale peníze plynou ze státního
rozpočtu. Paušální odvody pojistného nemají s rozsahem nemocnosti v podniku
žádnou souvislost. Podíl na nákladech nemocenské vlastních zaměstnanců by
zaměstnavatele motivoval ke snížení jak simulované, tak skutečné nemocnosti.
Jde o úkolové zadávání práce týmům, kde meziosobní vztahy simulantství vytěsní,
či o motivaci k vytváření zdravějšího a bezpečnějšího pracovního prostředí.
Argumenty proti však nelze přehlížet. Břímě nemocenské může zvýšit tlak
zaměstnavatelů na přecházení nemocí. Podniky se budou při náboru zaměstnanců
více zajímat o jejich zdravotní stav a častěji nemocní lidé budou obtížněji
hledat práci. Ale i tato mince má druhou stranu. Pracovat v takovém podniku
by se nikomu nelíbilo, a ten by tak musel přeplácet zaměstnance na mzdách.
Zdravotní problémy plynoucí z přechozených nemocí by snížily výnosy z investic
do lidského kapitálu. Skutečnost, že nemocenská bude pro podniky v některých
odvětvích nákladnější kvůli přirozeně větší nemocnosti, je možné z hlediska
efektivnosti jen uvítat. Tyto náklady se promítnou do relativních cen produkce.
Žádná reforma nebude fungovat, pokud část odpovědnosti nepřeberou lékaři.
Dnes k získání neschopenky stačí popis bolesti zad či deprese. Za vydání neschopenky
na dobře smyšlenou diagnózu nehrozí lékaři vůbec nic, zatímco v případě opačném
bývá popotahován. Lékaři mají proto sklon nad simulováním zavírat oči. Proti
změnám stojí jejich zájem na zachování pohodlné praxe. Řešení bude nutno
hledat v dílčích opatřeních. Například v monitorování lékařů s nadprůměrným
podílem neschopenek na těžko prokazatelné diagnózy či v rozšířené roli revizních
lékařů. Zvýšit by se měly postihy včetně možnosti odebrání lékařské licence.
Reforma nemocenské je důležitou součástí fiskální reformy. Pouhý záměr
zanést do systému více zodpovědnosti vyvolal hlasitý nesouhlas zainteresovaných.
Na obranu svých zájmů uvádějí účelové argumenty. Vláda bude muset čelit odporu
na všech frontách a zvážit, kolik miliard si může dovolit vyhazovat komínem,
aby zabránila negativním důsledkům, které reforma přinese. Hledání optimálního
řešení komplikuje to, že dopady jsou obtížně kvantifikovatelné a většina argumentů
je založena spíše na dohadech než odhadech. Vláda musí též očekávat, že ani
dobré řešení se nebude líbit každému.
|