Vítejte v (jediné možné) škole
_________________________________________________
1. 9. 2005 Hospodářské noviny
Pro více než sto tisíc patnáctiletých je dnešní 1. září jiné než ta
předchozí: nastupují na novou střední školu. O škole se přitom rozhodovalo
již letos na jaře, a to často v nejistém, nervy drásajícím přijímacím řízení.
Důvody byly dva: výrazný nesoulad mezi poptávkou žáků a nabídkou středních
škol, doplněný o velmi riskantní systém přijímacího řízení.
Jiná škola, než
si přáli
Oficiální statistiky ještě nejsou k dispozici, ale karty byly rozdány
podobně jako v předchozích letech. Do prvních ročníků gymnázií tak nastupuje
okolo 20 %, na střední odborné školy a učiliště po 40 % žáků. I nadále tak
v mezinárodních srovnáních budeme vyčnívat; v tom dobrém i méně dobrém.
Potěšující je, že skoro každému mladému člověku se v Česku dostane více
než jen základní devítileté vzdělání. To ani v současné Evropské unii ještě
není úplná samozřejmost. Smutné je, že mnoho zdejších patnáctiletých se musí
smířit s jiným typem školy, než si přálo, a méně náročným, než pro který
má intelektuální dispozice.
Nakolik jsou žáci a jejich rodiče s výsledkem jarních přijímaček spokojeni
a nakolik střední školy odpovídají jejich studijním předpokladům, to se z
běžných oficiálních statistik nikdo nedozví. Naštěstí to lze zjistit díky
mezinárodnímu šetření OECD zvaném PISA, které se uskutečnilo na jaře roku
2003 i v Česku. V něm patnáctiletí nejen odpovídali na postojové otázky, ale
byli také testováni v základních intelektuálních dovednostech. Připomeňme,
že patnáctiletí Češi (a jejich základní školy) v tomto mezinárodním srovnání
dopadli poměrně dobře. Šetření však prokazuje donedávna spíše tušený a kvantitativně
nepodložený výrazný nesoulad mezi ambicemi a dispozicemi patnáctiletých na
straně jedné a středoškolskou vzdělávací nabídkou na straně druhé.
Dlouho škrcená nabídka
Připravovaná studie Nerovné šance na vzdělání, již chystá k vydání
nakladatelství Academia, ukazuje, že až 40 % nastupujících chlapců-učňů z
velkých obcí by mělo dostatečné dispozice ke studiu střední odborné školy
s maturitou. I z chlapců-učňů v menších obcích je to téměř 33 %. Chlapci na
učilištích představují téměř pětinu všech patnáctiletých, takže jde o obrovský
promarněný lidský potenciál.
Podobná situace je u žáků a žákyň středních odborných škol. Minimálně 30
% z nich má na gymnaziální studia, kterého se jim však v důsledku dlouhodobě
škrcené nabídky nedostalo. I zde jsou diskrepance mezi nabídkou a poptávkou
výrazně větší ve velkých městech.
Významnou roli tu má historický vývoj. Zatímco podíl vysokoškolsky vzdělané
populace ve velkých univerzitních městech během posledních padesáti let rostl
(to jak se absolventi místních univerzit usazovali a zakládali rodiny), míst
na tamějších gymnáziích přibývalo pomaleji. Těžko dnes zjistíme, zda šlo o
záměr či neschopnost centrální plánovací komise v dobách komunismu. Velkou
díru na vzdělávacím trhu částečně zacelila nestátní gymnázia, ale jejich rozvoj
byl státem od druhé poloviny 90. let výrazně brzděn. Tentokrát šlo zřejmě
o kombinaci politicko-úřednického záměru a neschopnosti.
Uvedený nesoulad mezi poptávkou a nabídkou potvrzují také názory rodičů
patnáctiletých. Kvantitativní zjištění samozřejmě nepostihují možné nedostatky
základních škol při formování ochoty žáků a celé společnosti k dalšímu vzdělávání.
Pokud mají někteří kritici pravdu, že v době přechodu žáků na střední školy
bývá už u řady jedinců předem rozhodnuto, bez ohledu na středoškolskou vzdělávací
nabídku, potom je nesoulad mezi vzdělávací nabídkou a poptávkou na úrovni
středních škol ještě větší, než ukazuje PISA.
Dvě traumata
Tento nesoulad dělá z přijímacího řízení na střední školy traumatizující
zážitek. Mezi podáním přihlášky a zápisem na školu totiž zákon postavil velice
nejisté přijímací řízení. Rodiče a žáci na jaře museli vybrat v prvním kole
jedinou školu, na kterou se žák pokoušel dostat. Výsledkem byl přechod na
střední školu plný nejistoty a náhod, kde se za špatný odhad tvrdě platilo
budoucí životní kariérou.
Ti, kteří dnes nastupují na střední školu, která není jejich šálkem čaje,
se s tím musí smířit a poprat se s osudem. Těm mladším na základních školách
zbývá naděje, že pro zmíněné problémy budou mít budoucí parlamenty a vlády
větší pochopení. Bylo by totiž nanejvýš nešťastné, aby k traumatizujícímu
přijímání na vysoké školy, které též nedokážou uspokojit rostoucí poptávku
po vzdělání, se přidalo ještě další drama v podobě rozhodování o studiu na
střední škole.
Autor je zástupcem ředitele CERGE-EI |
|