Titul: Mladá Fronta
Datum vydání: 13.1.1998
Autor: DANIEL MÜNICH Autor pracuje v Národohospodářském ústa-vu Akademie věd
Strana:

Sto a jeden důvod pro další privatizaci bank


 
                         S nedávnou demisí předchozí vlády se nad dlouho očekávanou privatizací našich velkých bank
                         opět stáhly černé mraky. Začaly se šířit úvahy, zda by nebylo lepší s privatizací vyčkat až na
                         politickou a stabilní vládu. proti těmto úvahám však mluví mnoho zásadních důvodů, které je třeba
                         stále připomínat. První důvod je politický. Kdybychom se rozhodli čekat na období politické
                         stability, jakou jsme u nás měli před dvěma lety, mohli bychom čekat léta, ne-li věčně. A celou tu
                         dobu by nás trápily problémy, které se od našich polostátních bank odvíjejí či s nimi alespoň
                         nepřímo souvisí. Ne nadarmo se totiž úloha bankovního sektoru v ekonomice laicky srovnává s
                         činností srdce v těle. Když je slabé srdce (banky), strádá celé tělo (hospodářství). Již mnoho bylo
                         řečeno o bankovním socialismu, který u nás přetrvává, a neefektivní alokaci, která s tím úzce
                         souvisí. Neefektivnost zde nepředstavuje žádný problém pro banky samy, ale pro nás občany
                         znamená nižší životní úroveň, než bychom mohli mít. Naše zahleděnost do reality a složitost
                         ekonomických souvislostí způsobují, že si nejsme schopni uvědomit, kolik výhodných investic se
                         již z důvodu neefektivnosti bank neuskutečnilo a kolik prostředků a práce se promrhalo v
                         neproduktivních podnicích a aktivitách. Dalším důvodem k privatizaci bank je stav našeho
                         kapitálového trhu. Řádní zahraniční investoři se našemu kapitálovému trhu vyhýbají obloukem a
                         část viny za dnešní stav nepochybně nesou i naše největší polostátní banky. Není nutno tyto
                         banky obviňovat přímo z podílu na nekalých praktikách, stačí jim za vinu klást již to, že zůstaly
                         velmi pasivními pozorovateli všech nepravostí, které se děly a dějí na kapitálovém trhu. Přes sílu a
                         tlak, který jsou jindy schopny vyvinout díky své neotřesitelné pozici na domácím finančním a
                         kapitálovém trhu, se ve struktuře těchto státem (ne)kontrolovaných bank nenašla dostatečná
                         motivace k tomu, aby se rozhodně zasadily za kultivaci vztahů na těchto trzích a za zrychlenou
                         tvorbu nových a funkčních tržních institucí a pravidel. Lze s jistotou předpokládat, že se tento
                         pasivní přístup s příchodem jejich strategických partnerů změní. Ti totiž budou mít eminentní
                         zájem o udržení svého renomé na zahraničních trzích. Také k nám vnesou tolik chybějící
                         dlouhodobé podnikatelské uvažování, jehož základ tvoří právě solidnost a důvěryhodnost. Takové
                         zájmy jsou v konkurenčním prostředí schopny vyvinout mnohem intenzivnější a efektivnější tlak
                         na kultivaci našich trhů než sebelepší komise pro cenné papíry. Od strategických partnerů lze
                         očekávat, že využijí své zkušenosti a kontakty na zahraniční trhy a ve vlastním zájmu prosadí
                         formální standardy nezbytné pro zapojení do EU, tedy standardy, které by státní úředníci a
                         polostátní banky připravovali desetiletí. Zájmy vázaná přítomnost strategických partnerů v našich
                         bankách bude také představovat dnes tolik potřebný signál důvěryhodnosti a následný příliv
                         dlouhodobých investic ze zahraničí a všeho pozitivního, co s tím souvisí. Na existenci fungujícího,
                         průhledného a důvěryhodného kapitálového trhu závisí i splnění dalšího úkolu blízké budoucnosti,
                         kterým je zásadní reforma penzijního systému. Spustit sebelépe promyšlenou reformu v
                         podmínkách současného kapitálového trhu by představovalo hru s ohněm společenských
                         nepokojů. Nejsilnější a nejvlivnější hlas proti pokračující privatizaci dnes přichází od sociální
                         demokracie. I kdyby snad bylo její volání vedeno opravdu pouze upřímnou snahou neprodat banky
                         pod cenou, jde stále o důvod druhotného významu. Cena, kterou státu strategičtí partneři zaplatí,
                         je totiž nesrovnale nižší než suma výše uvedených přínosů pro celé hospodářství a občany naší
                         republiky. Zároveň musí být zřejmé, že žádná zodpovědná vláda, v zájmu udržení nízké inflace a
                         vnější rovnováhy, nerozpustí příjmy z privatizace ve výdajích státního rozpočtu, ale buď posílí
                         devizové rezervy ČNB, nebo peníze použije na nezbytné posílení kapitálové pozice bank samých.
                         Proto by měla nová vláda, byť dočasná, získat k pokračování privatizace či k jejímu zrychlení
                         politickou podporu. Jiná alternativa totiž není. Žádný stát nebude schopen skrze svůj podíl v
                         bankách zajistit nic z toho pozitivního, co zajistí dobrá privatizace.