Titul: Mladá Fronta
Datum vydání: 24.9.1997
Autor: DANIEL MÜNICH Autor
působí v CERGE-EI
Strana: 13
Jaká jsou hlavní úskalí evropské
měnové unie
Ačkoliv projekt evropské měnové unie představuje
záležitost zásadního významu s mnoha otazníky, zůstává u nás toto téma
v hlubokém stínu nezájmu. Připomeňme, že měnová unie bude ve své podstatě
znamenat existenci jediné měny, eura, v členských zemích. Nejdříve, pravděpodobně
od roku 1999, bude euro existovat pouze jako jednotka účetních operací
finančních institucí. Posléze, snad od roku 2002, bude mít euro i formu
hotových peněz, a tak zcela nahradí měny národní. O měnových záležitostech
již nebudou rozhodovat jednotlivé národní centrální banky, ale takzvaná
Evropská centrální banka. Otázkou zásadního významu zůstává, zda bude měnová
unie fungovat v tak heterogenním prostoru bez unie politické. Stačí si
vzpomenout na jepičí život měnové unie po politickém rozdělení bývalé československé
federace, abychom nahlédli, že nejde o plané obavy. Pokud jde o rovinu
ekonomickou, bude vytvoření evropské měnové unie nepochybně pokračováním
letitého a žádoucího uvolňování bariér trhu a omezování praktik národního
protekcionismu, což v konečném důsledku povede k dalšímu zvyšování životní
úrovně Evropanů. Výhled politické integrace Evropské unie však zůstává
mlhavý, což ve spojitosti se spuštěním měnové unie může mít i velmi neblahé
důsledky. Stále není zřejmé, jak bude fungovat fiskální politika, tedy
způsob politického rozhodování o tom, kdo, jakým způsobem a kolik eura
bude na daních vybírat a podle jakých pravidel se vybrané peníze budou
přerozdělovat. Evropská komise jako tahoun integrace sice prosazuje určitá
pravidla omezující vznik deficitů národních rozpočtů, avšak ani tato pravidla,
ještě k tomu dosud neschválená, nelze považovat za řešení problému zásadnějšího,
tedy problému, jak v rámci Evropské unie operativně dosahovat potřebné
politické dohody o rozpočtových otázkách. Zaběhnuté demokratické postupy,
které prokázaly svou funkčnost, sice budou fungovat i nadále na národních
úrovních, mnohem méně však již na úrovni EU. Je třeba mít na paměti, že
Evropský parlament má v unii mnohem formálnější roli, než na jakou jsme
zvyklí u parlamentů národních, a mnohem významnější roli hrají Evropská
komise a Rada ministrů. O radě, která činí zásadní rozhodnutí, nelze říci,
že by nesla před voliči odpovědnost za svá (ne)rozhodnutí. Jednotliví národní
ministři, ze kterých se Rada ministrů skládá, totiž nej sou členy Rady
ministrů na základě koaliční dohody vyjádřené důvěrou parlamentu, ale pouze
z titulu toho, že jsou v dané době ministry národních vlád. Komise Evropské
unie sice vzniká a pracuje na základě důvěry Evropského parlamentu, její
úloha je však spíše v předkládání návrhů než v jejich schvalování. Když
se dnes národní vláda o podstatných rozpočtových záležitostech nedohodne
nebo ztratí podporu parlamentu, podá demisi. Tím se uvolní prostor pro
nová jednání, nové koalice a pro dohodu. Když se dnes názorově rozejde
Rada ministrů, nezbývá všem než čekat na dohodu třeba i několik let. Ekonomické
síly skryté v prostoru měnové unie však nebudou čekat na to, až se někdo
v Evropské unii dohodne. V tomto půjde o zásadní změnu oproti dnešní praxi,
dohadovat se o problémech třeba i několik let. Je otázkou, v kom budou
voliči hledat případného viníka problémů. Třeba to bude národní vláda,
ale ta ráda svalí vinu na zbytek Evropy. Svým způsobem bude mít pravdu
v situaci, kdy budou dnešní fiskální a měnové možnosti státu významně omezeny.
Pokud nedojde k zásadnějším změnám politických institucí Evropské unie,
zájmové nadnárodní skupiny budou mít k jejím politikům neskonale blíže
než voliči ve volbách. Hlas voličů bude příliš daleko na to, aby ho nějaký
politik unie bral vážně. Odpovědnost bude rozmělněna a rozptýlena a v případě
problémů bude běžné svádět vinu na ostatní. Existující demokratické instituce
v euroatlantické oblasti jsou prověřeny dlouhou historií. Bylo by velmi
naivní považovat naše zkušenosti s těmito institucemi za pochopení složitých
společenských procesů. V euforii z půlstoletí míru a svobody v západní
Evropě si musíme klást otázku, zda nepřeceňujeme schopnosti zavedených
institucí obstát při tak zásadní a nevratné změně, jakou zavedení evropské
měnové unie nepochybně představuje. DANIEL MÜNICH Autor působí v CERGE-EI