Titul: Mladá Fronta
Datum vydání: 19.6.1997
Autor: DANIEL MÜNICH Autor pracuje v Národohospodářském ústa-vu Akademie věd
Strana:
Dávné principy a dnešní omyly socialistů
Zavedení dovozní přirážky zůstává evergreenem národohospodářských expertů sociální
demokracie, kteří se neostýchají tvrdit, že dovozní přirážka je stejně čisté hospodářské opatření
jako devalvace. Zpravidla ještě dodají, že devalvace je pouze krátkodobé opatření, hluché na
dlouhodobé faktory. Pomiňme, že koruna od května nedevalvovala, což by představovalo
administrativní snížení její hodnoty, ale depreciovala, tedy poklesla její tržní hodnota vyjádřená v
jednotkách měn zahraničních. Ten, kdo má alespoň všeobecné ekonomické vzdělání, však ví, že
expertům sociální demokracie uniká i zcela zásadní ekonomický princip komparativních výhod.
Tento neotřesitelný princip právě před 180 lety ve své knize popsal anglický ekonom David
Ricardo. Ten na jednoduchém příkladě dvou zemí, tehdejší Anglie a Portugalska, ukázal, že je
výhodné vyvážet vlnu do Portugalska a na oplátku importovat víno do Anglie, přestože výroba
obou komodit vyžadovala v Portugalsku méně práce, než tomu bylo v Anglii. Princip
komparativních výhod v podstatě říká, že i rozvojové nebo zaostalé země jsou na mezinárodních
trzích konkurenceschopné, a to v komoditách, které jsou tyto země schopné vyprodukovat s
relativně nejnižšími náklady. Poznamenejme, že princip komparativních výhod je založen na
reálných, nikoliv peněžních faktorech, což mnohým logiku tohoto principu zastírá. Komparativní
výhody se prosazují skrze směnný kurs, experty sociální demokracie odsunovaný do pozadí,
který činí i technologicky zaostalejší země na zahraničních trzích konkurenceschopné. Všichni
si můžeme platnost tohoto principu empiricky ověřit na příkladu čínské konfekce. Ta si na našem
trhu vede velmi konkurenčně i přes svou nízkou kvalitu a prostou formu stánkového prodeje bez
jakékoliv záruky. Je to právě nízká cena na našem trhu, která toto zboží činí
konkurenceschopným, a nikoliv jeho kvalita. Každý obchodník totiž ví, že prodat lze téměř
cokoliv, pokud je dostatečně nízká cena. Vyspělost hospodářství u nás i kdekoliv jinde nemá
tedy se schopností země vyvážet přímo nic společného, samozřejmě pokud do země vede
dopravní spojení. Nepochopení principu komparativních výhod vede experty sociální demokracie k
požadavku administrativně omezovat dovoz a stimulovat vývoz, respektive jeho
konkurenceschopnost. Po konkurenceschopnosti však mají na mysli především kvalitu a
technickou vyspělost produkce. Bylo by samozřejmě příjemné sledovat české podniky, jak
vyvážejí nejmodernější zařízení nejvyšší kvality s velkou přidanou hodnotou. Svědčilo by to nejen
o vyspělosti našeho průmyslu, ale velmi pravděpodobně i o vysoké životní úrovni u nás. Vývoz
moderních výrobků je však pouze příznakem vyspělosti země nikoliv její příčinou. Pro podniky ve
vyspělých zemích je výroba moderní techniky relativně nejméně nákladná, a proto takovou
techniku tyto země v souladu s principem komparativních výhod vyvážejí. Národohospodáři
sociální demokracie však pouhé příznaky ztotožňují s příčinami a žijí ve falešné představě, že
podporou vývozu vyspělých technologií mohou zvýšit bohatství země. Jednou z forem podpory
exportu, kterou doporučuje sociálně demokratický antibalíček, jsou daňové odměny podniků za
zvýšení vývozu, obzvláště u zboží s vysokou přidanou hodnotou. Tento způsob je totožný s
větším zdaněním všech podniků a následnou selektivní dotační podporou podniků exportujících.
Podpora exportu a konkurenceschopnosti v tomto stylu tak má i druhý konec, tedy znevýhodnění
podniků vyrábějících pro domácí trh. Má to snad znamenat, že naši výrobci vyrábějící pro vnitřní
trh jsou méně žádoucí? Vždyť navrhovaná opatření by byla vodou na mlýn jejich zahraniční
konkurenci, která by je ráda na našem trhu svým zbožím zastoupila. Jediné, co se takovým
administrativním přenesením nákladů dosáhne, je omezení našich komparativních výhod a
prospěchu, který nám plyne ze zahraničního obchodu. Nepochopení principu komparativních
výhod je jen jedním z mnoha omylů národohospodářů sociální demokracie. Tito ve svých
hospodářských doporučeních vždy sledují pouze přímé a okamžité efekty a naprosto pomíjejí
jejich doprovodné důsledky a rozložené v delším časovém horizontu. Falešně izolují jednotlivé
problémy od širších ekonomických souvislostí, z neznalosti či úmyslně sledují dopady pouze na
vybrané skupiny podnikatelských subjektů či občanů a pomíjejí ostatní skupiny podle své
aktuální argumentační potřeby.