Titul: Mladá Fronta
Datum vydání: 19.6.1997
Autor: DANIEL MÜNICH Autor pracuje v Národohospodářském ústa-vu Akademie věd
Strana:

Dávné principy a dnešní omyly socialistů


 
                         Zavedení dovozní přirážky zůstává evergreenem národohospodářských expertů sociální
                         demokracie, kteří se neostýchají tvrdit, že dovozní přirážka je stejně čisté hospodářské opatření
                         jako devalvace. Zpravidla ještě dodají, že devalvace je pouze krátkodobé opatření, hluché na
                         dlouhodobé faktory. Pomiňme, že koruna od května nedevalvovala, což by představovalo
                         administrativní snížení její hodnoty, ale depreciovala, tedy poklesla její tržní hodnota vyjádřená v
                         jednotkách měn zahraničních. Ten, kdo má alespoň všeobecné ekonomické vzdělání, však ví, že
                         expertům sociální demokracie uniká i zcela zásadní ekonomický princip komparativních výhod.
                         Tento neotřesitelný princip právě před 180 lety ve své knize popsal anglický ekonom David
                         Ricardo. Ten na jednoduchém příkladě dvou zemí, tehdejší Anglie a Portugalska, ukázal, že je
                         výhodné vyvážet vlnu do Portugalska a na oplátku importovat víno do Anglie, přestože výroba
                         obou komodit vyžadovala v Portugalsku méně práce, než tomu bylo v Anglii. Princip
                         komparativních výhod v podstatě říká, že i rozvojové nebo zaostalé země jsou na mezinárodních
                         trzích konkurenceschopné, a to v komoditách, které jsou tyto země schopné vyprodukovat s
                         relativně nejnižšími náklady. Poznamenejme, že princip komparativních výhod je založen na
                         reálných, nikoliv peněžních faktorech, což mnohým logiku tohoto principu zastírá. Komparativní
                         výhody se prosazují skrze směnný kurs, experty sociální demokracie odsunovaný do pozadí,
                         který činí i technologicky zaostalejší země na zahraničních trzích konkurenceschopné. Všichni
                         si můžeme platnost tohoto principu empiricky ověřit na příkladu čínské konfekce. Ta si na našem
                         trhu vede velmi konkurenčně i přes svou nízkou kvalitu a prostou formu stánkového prodeje bez
                         jakékoliv záruky. Je to právě nízká cena na našem trhu, která toto zboží činí
                         konkurenceschopným, a nikoliv jeho kvalita. Každý obchodník totiž ví, že prodat lze téměř
                         cokoliv, pokud je dostatečně nízká cena. Vyspělost hospodářství u nás i kdekoliv jinde nemá
                         tedy se schopností země vyvážet přímo nic společného, samozřejmě pokud do země vede
                         dopravní spojení. Nepochopení principu komparativních výhod vede experty sociální demokracie k
                         požadavku administrativně omezovat dovoz a stimulovat vývoz, respektive jeho
                         konkurenceschopnost. Po konkurenceschopnosti však mají na mysli především kvalitu a
                         technickou vyspělost produkce. Bylo by samozřejmě příjemné sledovat české podniky, jak
                         vyvážejí nejmodernější zařízení nejvyšší kvality s velkou přidanou hodnotou. Svědčilo by to nejen
                         o vyspělosti našeho průmyslu, ale velmi pravděpodobně i o vysoké životní úrovni u nás. Vývoz
                         moderních výrobků je však pouze příznakem vyspělosti země nikoliv její příčinou. Pro podniky ve
                         vyspělých zemích je výroba moderní techniky relativně nejméně nákladná, a proto takovou
                         techniku tyto země v souladu s principem komparativních výhod vyvážejí. Národohospodáři
                         sociální demokracie však pouhé příznaky ztotožňují s příčinami a žijí ve falešné představě, že
                         podporou vývozu vyspělých technologií mohou zvýšit bohatství země. Jednou z forem podpory
                         exportu, kterou doporučuje sociálně demokratický antibalíček, jsou daňové odměny podniků za
                         zvýšení vývozu, obzvláště u zboží s vysokou přidanou hodnotou. Tento způsob je totožný s
                         větším zdaněním všech podniků a následnou selektivní dotační podporou podniků exportujících.
                         Podpora exportu a konkurenceschopnosti v tomto stylu tak má i druhý konec, tedy znevýhodnění
                         podniků vyrábějících pro domácí trh. Má to snad znamenat, že naši výrobci vyrábějící pro vnitřní
                         trh jsou méně žádoucí? Vždyť navrhovaná opatření by byla vodou na mlýn jejich zahraniční
                         konkurenci, která by je ráda na našem trhu svým zbožím zastoupila. Jediné, co se takovým
                         administrativním přenesením nákladů dosáhne, je omezení našich komparativních výhod a
                         prospěchu, který nám plyne ze zahraničního obchodu. Nepochopení principu komparativních
                         výhod je jen jedním z mnoha omylů národohospodářů sociální demokracie. Tito ve svých
                         hospodářských doporučeních vždy sledují pouze přímé a okamžité efekty a naprosto pomíjejí
                         jejich doprovodné důsledky a rozložené v delším časovém horizontu. Falešně izolují jednotlivé
                         problémy od širších ekonomických souvislostí, z neznalosti či úmyslně sledují dopady pouze na
                         vybrané skupiny podnikatelských subjektů či občanů a pomíjejí ostatní skupiny podle své
                         aktuální argumentační potřeby.