Titul: Mladá Fronta
Datum vydání: 29.4.1996
Autor: DANIEL MÜNICH Autor
je ekonom Národohospodářského ústavu
Strana: 6
Pochybné jistoty státního důchodového
pojištění
Účast občana v nadcházejících volbách a
jeho jediný hlas jsou téměř vším, čím občan může ovlivnit rozsáhlý proces
slepého a neosobního přerozdělování skrze státní rozpočet. Proces, který
probíhá nejen od bohatších či úspěšných k chudším či méně úspěšným, ale
především mezi generacemi současnými a těmi, které přijdou po nás. Hlavním
kanálem tohoto přerozdělování je současný systém státního důchodového pojištění.
A ten je takový, výše důchodu je plně závislá na rozhodnutí vítězné většiny.
Pokud se ta rozhodne důchody snížit, nezbude jejich příjemcům než se s
touto skutečností smířit, pokud se naopak rozhodne důchody zvýšit, budou
to naopak daňoví poplatníci, kdo se budou muset smířit s vyššími daněmi.
Už teď si všichni ekonomicky aktivní jednotlivci povinnými odvody přispívají
na svůj důchod, aniž by o něm měli možnost rozhodovat. Ani tím svým jedním
hlasem v současných volbách totiž nemohou ovlivnit, jaký parlament jim
bude na stará kolena výši důchodů schvalovat. Nezbývá j im tak než se spol
éhat, že vládnoucí většiny první poloviny jedenadvacátého století budou
nejen vstřícné k důchodcům, ale že je budou mít i z čeho vyplácet. Existuje
sice možnost soukromého penzijního připojištění, dokonce státem finančně
podporovaná, ale to si daňový poplatník může koupit až z toho, co mu zbude
po vysokých povinných odvodech na státní důchodové pojištění. Ke státnímu
příspěvku se tak paradoxně dostanou spíš skupiny s vyššími příjmy, kdežto
ostatní zůstávají závislí na politickém rozhodování. Díky pevné vazbě výše
důchodů na nejisté výsledky voleb státem obhospodařované důchodové systémy
občanům poskytují jistoty jen minimální. Místo toho aby stát ponechal rozhodování
o mezigeneračním přerozdělování v moci jednotlivců, tedy dětí, rodičů a
prarodičů, a nabízel pomoc pouze ve zkratových případech, ponechává obrovské
prostředky ve státním rozpočtu jako tučnou kořist vítězům politického soupeření.
Nelze se divit, že v takové situaci politická konkurence stran může proti
sobě stavět generace, pokud strany začnou některým generacím slibovat výhody
na úkor generací jiných. Protože státní důchodový systém nenabízí řešení
zvýhodňující všechny generace zároveň, jde o velkou úplatkářskou hru s
mnoha planými sliby. Nejhůře z tohoto soupeření generací vycházejí generace
budoucí, neboť jejich penězi může vládnoucí většina formou dluhu nakládat
bez skrupulí. Jediné, co budoucím generacím kromě dluhu zůstane, je memoárová
literatura bývalých politiků na penzi. Pokud se mají občané dočkat svých
poctivých důchodů za poctivou práci, není možno je ponechat s jediným hlasem
ve volbách, odkázané na rozhodování politické většiny, a podsouvat jim,
že to vyžaduje demokracie. Demokratickému rozhodování by měly být podřízeny
jen záležitosti, se kterými si jednotlivci sami poradit nemohou nebo proti
kterým se nelze individuálně pojistit. A běžné zabezpečení ve stáří takovou
záležitostí není.