Titul: Mladá Fronta
Datum vydání: 27.2.1996
Autor: DANIEL MÜNICH
Strana: 12
Lhostejnost k daním má skryté příčiny
Většině voličů zůstává přímá
souvislost státních výdajů s obsahem jejich peněženky stále zastřená. Někteří
z nich, jak se zdá, dokonce věří, že peníze do státního rozpoč t u nos
í čáp.
Světoznámý americký ekonom J. Stiglitz
ve svém úvodu do daňové problematiky s nadsázkou přirovnává současný výběr
daní ke středověkému nevolnictví. Zatímco dříve lidé odváděli daně formou
práce na panském, dnes například u nás pracují přibližně dva pracovní dny
týdně pouze pro veřejné výdaje. Současné poměry jsou samozřejmě nesrovnatelné,
protože na rozdíl od minulosti mohou všichni daňoví poplatníci nepřímo
spolurozhodovat jak o svém zdanění, tak i o nakládání s výdaji. Aby měly
diskuse o daních a povinných odvodech racionální jádro a následná demokratická
rozhodnutí odrážela zájmy občanů, je nutné, aby bylo každému poplatníkovi
neustále zřetelné, kolik a kde on sám platí. Čím méně jsou to poplatníci
schopni rozlišovat, tím více jsou politici koalice i opozice ve větším
pokušení nabízet voličům nákladné programy za jejich vlastní peníze. Nezřetelný
daňový systém také otvírá prostor populistům, slibujícím voličům modré
z nebe. Zřetelnost tedy patří mezi základní vlastnosti dobrého daňového
systému a v této souvislosti je zajímavé se alespoň zběžně podívat, jak
je tomu u nás. Nejzřetelnější je asi odvod daní z příjmů fyzických osob,
který se pohybuje v rozsahu patnáct až dvacet procent po odečtení povinného
pojištění a odpočitatelných položek. Velikost odvodu je každému patrná
z výplatní pásky nebo při zasílání daně na účet finančního úřadu. Na rozdíl
od miliardových údajů státního rozpočtu jsou tisícové odlišnosti hrubé
a čisté mzdy každému srozumitelné více než dobře. Z povinných odvodů z
mezd na zdravotní a sociální pojištění, které činí čtyřicet osm procent
hrubé mzdy, je na výplatní pásce vidět jen jedna čtvrtina, kterou ze zákona
odvádí zaměstnanec. Zbývající tři čtvrtiny sice účetně odvádí zaměstnavatel,
ale ekonomické principy říkají, že zaměstnavatel nejspíše o tuto částku
adekvátně snižuje hrubou mzdu.To se samozřejmě na výplatní pásce nikdo
nedočte. Daně nepřímé, jako je DPH a daň spotřební, jsou v tom se zřetelností
ještě hůře. Zatímco první je uváděna zřídka, druhou se při nákupu nedočteme
nikde. Výsledkem je, že si další odvod z již tak výrazně okrájeného čistého
příjmu v běžném životě neuvědomujeme vůbec. Není proto náhodou, že ke spotřební
dani se politici rádi uchylují, když potřebují zaplnit díry v rozpočtu.
Poslední rozpočtově významnou daní je daň z příjmu právnických osob aneb
daň ze zisku firem. Podnikatelé a rozhodující vlastníci firem pečlivě sleduj
ící své účty si každé odváděné procento uvědomují velice dobře. Avšak mezi
odvodem a tím, kdo daňové břemeno opravdu nese, je podstatný rozdíl. Daň
z příjmu právnických osob totiž v delším období zaplatí akcionáři nižšími
dividendami, zaměstnanci nižšími mzdami a spotřebitelé vyššími cenami vyráběného
zboží a sl uže b. Př es t ože poměr dělení závisí na způsobu zdanění, druhu
odvětví a konkurenci v něm, jsou na konci řetězce pouze a j edině lidé.
Tito platí již potřetí, aniž by si to kdokoli z nich přímo uvědomoval.
Je nutné dodat, že omezená zřetelnost daňového systému je problémem všech
zemí a naše není výjimkou. Rozdíly jsou však v podílech různě zřetelných
daní na příjmech státního rozpočtu. Chcemeli v tomto dělat nějaké srovnání,
potom stojí za pozornost vysoké odvody našich podniků z mezd na sociální
a zdravotní pojištění svých zaměstnanců (třicet pět procent) a vysoká daň
z podnikových zisků (třicet devět procent). Skutečnost, že v době předvolebního
kvasu musela s trochou zpoždění s daňovým tématem přijít nejmenší koaliční
strana, a to ještě s nádechem snahy o zviditelnění, naznačuje, že většině
voličů zůstává přímá souvislost státních výdajů s obsahem jejich peněženky
stále zastřená. Někteří z nich, jak se zdá, dokonce věří, že peníze do
státního rozpočtu nosí čáp. Autor je studentem CERGE