Titul: Mladá Fronta
Datum vydání: 23.8.1996
Autor: DANIEL MÜNICH Autor
pracuje v Národohospo-dářském ústavu Akademie věd
Strana: 10
Trh s obilím stát regulovat nemusí
a ani neumí
Castá tvrzení, že na tržní
síly v zemědělství se nelze spoléhat, nelze empiricky ověřit. V našem evropském
sousedství totiž volný trh v zemědělství nikde neexistuje.
Tomu, kdo jen trochu sleduje letní zpravodajství,
jistě neuniklo, že boj o zrno letos probíhá obzvlášť intenzivně. Jsme svědky
zásadních a houževnatých rozporů mezi Státním fondem tržní regulace, Agrární
komorou a Českomoravským svazem zemědělských družstev. Jádro sporu, jenž
se delší dobu téměř n e vyvíjí, je v podstatě následující: Státní fond
tržní regulace nabízí zemědělcům za tunu letošní potravinářské pšenice
výkupní cenu 3500 korun. Cena na zahraničních trzích se však v současnosti
pohybuje kolem 5000 korun a zemědělci v takové situaci odmítají prodávat
svou produkci fondu pod cenou. Veden cílem udržet nižší ceny potravin hledá
stát cesty, jak dalším omezením trhu a podnikatelské svobody přitlačit
zemědělce ke zdi nízkých cen. Cena tak přestává být určována průsečíkem
poptávky a nabídky, ale stává se průsečíkem partikulárních zájmů úředníků
a různých podnikatelských sdružení. Takto stanovené ceny již nebudou odrážet
ani nákl ady na výrobu potravin, ani ochotu obyvatel za ně zaplatit. Regulační
činnost fondu na trhu s obilím je obhajována z titulu všeobecného zájmu
spotřebitelů na stabilitě cen potravin. K tomu je třeba jasně říci, že
pochybná je jak existence hrozby dlouhodobé cenové nestability, tak schopnost
státu případně takovou regulaci efektivně provádět. Průměrná domácnost
vydá na potraviny třetinu svého rozpočtu a kolísání cen potravin se do
hospodaření rodin skutečně promítne. Nestabilitou cen je však třeba chápat
pouze cenové růsty a následné poklesy, a nikoliv trvalý a nekontrolovatelný
cenový nárůst. Není důvod si myslet, že by většina spotřebitelů nebyla
schopna se takovému kolísání přizpůsobit. Jednoduše by v období vyšších
cen buď omezili spotřebu, její strukturu a kvalitu, nebo využívali úspory
z období cen nižších. S největší pravděpodobností by však k tomu ani nedošlo,
neboť kolísání cen by upoutalo pozornost podnikavých obchodníků. Ti by
se začali věnovat hledání co nejvěrohodnějších informací o možnostech budoucího
cenového vývoje, aby v období relativního nedostatku mohli dobře prodat
to, co spekulativně nakoupili v období relativního nadbytku. Více informací
pro správný odhad budoucího vývoje cen nebo znalost trhů s největší poptávkou
by jim totiž přinášely zisk. Taková zdravá spekulace obchodníků, ač motivovaná
čistě jejich sobeckými zájmy vlastního zisku, by však působila proti cenovému
kolísání a pracovala by ve prospěch spotřebitelů. Stát je však vždy připraven
absolutně zakázat vývoz, dovoz či diktovat ceny obilí. Rozsah a nevyzpytatelnost
této moci kdykoliv svobodné podnikání omezit znamená pro takový druh podnikání
obrovskou nejistotu, a proto se mu nikdo nevěnuje. Častá tvrzení, že na
tržní síly v zemědělství se nelze spoléhat, si tak nezadají s tvrzením
středověké církve o tom, že Země je středem světa. Taková tvrzení totiž
nelze v tuto chvíli empiricky ověřit, neboť v našem evropském sousedství
volný trh v zemědělství nikde neexistuje. I kdyby snad pro někoho nebyly
uvedené argumenty dostatečně přesvědčivé, stojí úspěšné státní regulaci
v cestě další, stěží překonatelná překážka v podobě úředníků. Není žádný
důvod se domnívat, že státní úředníci budou nadprůměrně schopnější než
lidé pracující v soukromém sektoru. Státním úředníkům při jejich rozhodování
chybí významnější zisková motivace vyhledávat potřebné informace, bez kterých
nelze správná rozhodnutí dělat. Jejich pozici také charakterizuje oddělení
moci a zodpovědnosti. Lze od nich stěží čekat efektivní jednání, neboť
téměř nenesou náklady svých chyb ani nemají výraznější podíl na plodech
správných rozhodnutí. Nelze se potom ani divit chaotickému jednání současného
Státního fondu tržní regulace. Na závěr nutno uvést, že stát přesto může
ke stabilitě zemědělství významně přispět zodpovědnou protiinflační hospodářskou
politikou, podporou vzniku tržních mechanismů omezujících rizika zemědělců
a dohledem nad kartelovými a monopolizačními praktikami účastníků celého
řetězce výroby potravin od zemědělců přes obchodníky, zpracovatele a distributory.
DANIEL MÜNICH Autor pracuje v Národohospodářském ústavu Akademie věd