Titul: Mladá Fronta
Datum vydání: 22.10.1996
Autor: DANIEL MÜNICH Autor
působí v CERGE-EI
Strana: 12
Omezení růstu mezd nebude pro vládu
jednoduché
Vláda v poslední době několikrát deklarovala
svůj záměr působit na snížení růstu mezd v celé ekonomice. Nepřiměřeně
vysoký růst příjmů obyvatelstva totiž zvyšuje poptávku, na kterou není
naše ekonomika schopna reagovat nárůstem produkce, ale pouze nárůstem cen,
tedy inflací. V dnešní sit uaci vl áda neuvažuje o návratu k mzdové regulaci,
ale hodlá intervenovat ve sférách, kde může na růst mezd přímo či zprostředkovaně
působit. Nahlas deklarovaná snaha vlády má také působit jako signál ke
snížení růstu mezd v soukromém sektoru. Statistiky dávají vládě v jejích
obavách za pravdu. Roční růst průměrných nominálních mezd v celém hospodářství
se zrychlil ze 17,5 procenta v roce minulém na 19,4 procenta v průběhu
prvního pololetí roku 1996. Ve státní správě, armádě, školství a zdravotnictví,
tedy sférách, kde má stát významný vliv, mzdový nárůst překonal 23 procent.
V těchto oblastech se přitom vyplácí celá pětina objemu mezd v celé republice.
Vládní obavy mají tedy své opodstatnění. Způsob, jakým chce mzdovému vývoji
čelit, je však přinejmenším velice sporný. Je zřejmou skutečností, že dosavadní
mzdový nárůst ve sférách st át ního vli vu odráží do velké míry snahy zabránit
odchodu zaměstnanců do sféry soukromé. Státu sice od soukromého sektoru
nehrozí konkurence v kvalitě výrobků a služeb, ale nevyhne se jeho trvalým
snahám přetahovat schopné pracovníky s praktickými zkušenostmi. Mnozí zaměstnanci
státní sféry disponují kontakty, které jsou často v soukromém sektoru k
nezaplacení. Nesmíme také zapomenout, že státní správa se koncentruje v
hlavním městě Praze, kde se silná konkurence mzdových nabídek finančního
sektoru a zahraničních firem spojuje s minimální nezaměstnaností. Dlouhodobě
udržitelný nárůst celkových reálných příjmů musí být podložen odpovídajícím
nárůstem produktivity práce. Ten se odvíjí od technického a technologického
pokroku. Takový pokrok má na produktivitu práce ve veřejných službách a
státní správě vliv velmi omezený. Nemluvě o tom, že produktivitu v těchto
oblastech často nelze ani stanovit, protože postrádají tržní ocenění. Kdo
může například odpovědně prohlásit, že produktivita práce ve školství roste,
či klesá? Zásadní nemožnost vyjádřit produktivitu práce je také jeden z
důvodů toho, proč se v těchto sférách pro stanovení mezd používají tarify.
Ty odměňují především vysloužená léta a papírové doklady o vzdělání a nedoceňují
schopnosti, odpovědnost a flexibilitu. Aby stát zaměstnance takových kvalit
neztrácel, musí jim zvyšovat mzdy dle vývoje v soukromé sféře. Zvyšování
se však musí odehrávat v rámci tarifů, tedy plošně pro všechny zaměstnance
bez ohledu na jejich kvality. Druhou alternativou by bylo za každého schopného
pracovníka, který odejde, přijímat dva méně schopné. Problém by se však
nevyřešil, neboť dvěma méně schopným by bylo nutno v součtu zaplatit více
než jednomu schopnému. To je zřejmě případ státní správy a obrany. Tam
vysoce nadprůměrným tempem, téměř sedm procent ročně, roste počet pracovníků,
a na mzdách tak bylo v prvním pololetí vyplaceno dokonce o 29 procent více
než ve stejném období roku předchozího. To sice může být na pováženou z
hlediska tvorby státního rozpočtu, ale z hlediska mzdové inflace tomu nelze
přikládat zásadní význam, neboť tyto výdaje tvoří pouhých 6 procent objemu
mezd vyplacených v celé republice. V neposlední řadě se nabízí otázka,
jak daleko vlastně sahá reálná moc vlády svým rozhodnutím mzdový nárůst
omezovat. Lze stěží věřit tomu, že by si do své mzdové politiky nechaly
mluvit státem vlastněné banky nebo průmyslové kolosy s podílem státu, jako
jsou Telecom, ČEZ či Škodovky. Železničáři dle dosavadních zkušeností dostanou
přidáno, pokud se jejich odbory hlasitěji ozvou a školství se trvale potýká
s odchody schopných pracovníků. Zde vyjmenované problémy samozřejmě narůstají
tak, jak se na bedra státu přenášejí další a další úkoly. Pokud na něj
budou nakládány takové úkoly, jako je program bytové výstavby či netržní
regulace zemědělství, bude muset ze soukromého sektoru přetahovat další
pracovníky. To se mu nikdy nemůže podařit nabídkou podprůměrných mezd.
V současném rozruchu kolem bank a ost rých střetů v Posl anecké sněmovně
záměry vlády selhávají i jako signál. Doufejme, že ho zaslechli alespoň
vyjednavači kolektivních smluv pro příští rok. DANIEL MÜNICH Autor působí
v CERGEEI Omezení růstu mezd ve státní sféře může ohrozit splnění úkolů,
kt eré jsou na stát kladeny