Titul: Mladá Fronta
Datum vydání: 17.6.1995
Autor: DANIEL MÜNICH Autor
je pracovníkem CERGE -Centra ekonomického výzkumu a postgraduálního vzdělávání
UK
Strana: 12
Problém dvojích cen není problém
morálky
Účtování vyšších cen cizincům, jež praktikují
někteří podnikatelé ve službách, je odsuzováno slovy o nemorálnosti a špinění
dobré pověsti země. To sice působí velmi přesvědčivě na city, ale o podstatě
cenové diskriminace samotné, jak se účtování různých cen nazývá, neříká
zhola nic. Zastřené formy cenové diskriminace, které s cizinci nemají vůbec
nic společného, existují však bez povšimnutí i v našem každodenním životě
a jakékoliv jednoznačné hodnocení její škodlivosti je záležitost velmi
rozporuplná. Když nám obchodník nabízí slevu při nákupu více kusů jednoho
zboží, můžeme si být jisti, že používá jednu z forem cenové diskriminace.
Většina obchodníků totiž dobře ví, že každý zákazník je ochoten zaplatit
nejvíce za první kus zboží a cena, za kterou je ochoten nakoupit kusy další,
klesá. Tento způsob rozdílných cen samozřejmě mnohdy přináší větší zisk
než prodej za cenu jednotnou. Stejný cíl, ale jinou cestu používá smlouvající
trhovec na tržišti. Snahou a uměním takového trhovce je samozřejmě každého
zákazníka otipovat, odhadnout maximální cenu, kterou je ochoten zaplatit
a kývnout v pravý okamžik. Pro mnohé je smlouvání oblíbenou a nezbytnou
součástí obchodování a nikomu nevadí, že jde o velmi zjevnou formu cenové
diskriminace. Jestliže zábavní či kulturní podnik nabízí poloviční vstupné
pro mládež a důchodce, zpravidla označuje svou cenovou politiku za sociální
nebo přinejmenším očekává, že tak bude chápána. Jestliže není zábavní podnik
návštěvníky za běžné vstupné zcela zaplněn, není zavedení polovičního vstupného
pro zřetelně rozlišitelnou skupinu návštěvníků ničím jiným než další formou
cenové diskriminace. Telekomunikační firmy používají různou výši denních
a nočních tarifů, aby dosáhly rovnoměrnějšího zat í žení sí tě, a omezi
l y tak zat ížení ve špičce. Takovou cenovou politiku však lze také považovat
za cenovou diskriminaci. Vyšší denní tarify zaplatí ti, kterým na telefonním
hovoru hodně záleží, a především firmy, které se bez komunikace neobejdou
vůbec. Ti, kteří mají hlouběji do kapsy a za denní tarify by vůbec netelefonovali,
si raději počkají na večer a telekomunikační firma o jejich peníze nepřijde.
Ten, kdo rád nakupuje se slevou, s kupóny nalezenými v inzerátech, a raduje
se z šikovného nákupu zboží, které by jinak nekoupil, si zároveň může být
jist, že se podílí na cenové diskriminaci. Bohatým lidem totiž často hledání
kupónů, nůžek a dopravního spojení do prodejny nestojí za inzerovanou slevu
a nabízené zboží si koupí i bez slevy, jestli' ze je zrovna potřebují.
Obchodník tímto způsobem pouze nepřímo rozlišuje, jakou cenu jsou zákazníci
ochotni zaplatit, a nikdo jeho počínání nekvalifikuje jako cenovou diskriminaci.
Jestliže tuzemský výrobce aut prodává našim distributorům auta za ceny
nižší než distributorům v zahraničí, nikdo u nás tuto praxi nenazve cenovou
diskriminací. Takový výrobce si jednoduše účtuje vyšší ceny na trzích,
kde je ochota zaplatit vyšší ceny (problém pro automobilku samozřej mě
může vyvst at , jest li že zahraniční distributor začne místo od firmy
samé nakupovat od našeho distributora za nižší ceny). Nabízíli hoteliér
ubytování, je vzhledem k západním cizincům ve stejném pokušení cenově diskriminovat
jako ostatní podnikatelé. Smlouvání není v našich krajích zvykem, a tak
používá jiné cesty. Může poskytovat slevy mladistvým nebo důchodcům, kteří
by jinak šli spát pod stan, respektive by necestovali. Může snižovat cenu
za každý další den pobytu nebo použít kupóny na slevu, které cizinci jen
stěží naleznou. Účtování vyšších cen západním zákazníkům je tak jen jednou
z cest cenové diskriminace. Pouze podle kabátu zákazníka se cena, kterou
je ochoten zaplatit, těžko odhaduje. Skutečnost, že zákazník přichází ze
západního světa, je však téměř jistým příznakem jeho ochoty zaplatit mnohem
více než našinec. Uvedené příklady ukázaly, že pojem diskriminace s přívlastkem
cenová nemá nic společného s morálkou ani špiněním dobré pověsti země.
Zákon o cenách je velmi stručný, když říká, že cena se sjednává mezi nakupujícím
a prodávajícím, a jestliže nemá omezit podnikání a svobodný trh, o moc
víc ani říkat nemůže. Snahy o zamezení cenové diskriminace jinou cestou
než je podpora konkurence povedou pouze ke složitějším a nákladnějším formám
cenové diskriminace, a nikoliv k jejímu odstranění.