Titul: Mladá Fronta
Datum vydání: 11.11.1995
Autor: DANIEL MÜNICH
Strana: 12
Školné snad ukončí podivné přerozdělování
Mohlo by se zdát, že zavedení školného
na vysokých školách u nás nemá zásadní odpůrce. Skutečnost í však je, že
mnozí lidé se smiřují se školným skřípajíce zuby a asi by nesouhlasili
se zvýšením, či dokonce zrušením zákonem povoleného maximálního rozsahu
školného. Nízkým podílem školného na příjmech škol půjde ale spíše o kosmetickou
úpravu systému dosavadního. Dle zákona by školné nesmělo být vyšší než
20 procent výdajů státního rozpočtu připadajících na jednoho studenta v
daném roce. Již tak nízké procento je počítáno pouze z nákladů neinvestičních,
takže maximálně povolený podíl na celkových nákladech škol bude ještě nižší.
Protože se obhájci dosavadního dotačního systému rádi zaštiťují poukazy
na sociální aspekty problému, je třeba se nad celou záležitostí zamýšlet.
Základním argumentem zastánců stávajícího systému dotací škol bývá, že
jde o způsob, jak zajistit rovnost v přístupu ke vzdělání bez ohledu na
finanční zázemí studentů. Je ale zřejmé, že naprostá většina lidí schopných
náročné vysokoškolské studium zvládnout je inteligentnější, vytrvalejší,
cílevědomější a průbojnější než ostatní. Jsou to lidé, kteří se v tržním
prostředí neztratí a kvůli nimž by nikdo sociální pilíře a sítě nemusel
instalovat. Jsou vlastníky bohatství ducha a schopností, tedy lidského
kapitálu, který je třeba do jejich finančního zázemí vždy započítat. Dotace
do školství plynoucí z daní placených všemi lidmi činí bohaté ještě bohatšími,
a to z kapes těch, kterým bylo od přírody a rodičů dáno méně, a o které
se stát bude muset mnohem častěji starat. Stát jako popletený Jánošík bere
chudým a dává bohatým. Některým zastáncům dotací na školném s možností
půjček dokonce vadí, že bohatí se bez půjčky obejdou, zatímco chudí budou
muset splácet vše i s tržními úroky. Skutečnost, že přerozdělování se děje
směrem přesně opačným, než po kt erém tito lidé v duchu touží, jen dokazuje,
jak zrádným může být pouhé spoléhání se toliko na sociální cítění. Systém
financování založený na školném a doprovázený možností půjček přitom obstará
rovnost v přístupu ke vzdělání stejně dobře jako systém dotační bez toho,
že by sloužil jako nástroj pochybného přerozdělování. Zatímco lidé nemající
s vysokým školstvím nic společného na ně tiše a bez protestů platí svými
daněmi, v diskusích o školném je slyšet především ty, kteří mají na dotacích
osobní zájem. Jde především o studenty a zaměstnance vysokého školství.
Zájem studentů stejně jako jiných zákazníků je nakoupit co nejlevněji,
v nejlepším případě nakupovat vzdělání jako dosud, tedy téměř zadarmo,
a nelze se jim za to divit. Zájmy vysokoškolského úřednictva jsou poněkud
jiného rázu. V systémech, kde převážné procento celkových nákladů pokrývají
státní dotace, platí pro přidělování peněz tři zásady zkušených úředníků:
rozděluj peníze podobně jako se rozdělovalo minule, více dej těm, co více
křičí, a dej na osobní známosti. Jediným zdrojem informací o potřebách
jsou pro rozdělujícího ti, kterým se bude rozdělovat, a tak není divu,
že vysoké náklady v minulosti mohou být dobrým důvodem žádat o vyšší dotace
dnes. V takto neprůhledném dotačním systému není příliv financí do školy
založen na schopnostech administrativy přilákat studenty kvalitou a dobrým
jménem školy, ale na schopnostech vyloudit více peněz z ministerstva. A
administrativa, která neumí ani toto, si t aké nemusí zoufat , prot ože
vi nu za nízký rozpočet může vždy elegantně svést na ministerstvo. Administrativa,
disponující penězi, rozhodovacími pravomocemi a chráněna před zdravou konkurencí,
se tak nemusí příliš ohlížet na představy studentů, situaci na trhu práce
a změny ve společnosti. Místo aby školy reagovaly na potřeby lidí, musí
se oni přizpůsobovat školám. Pro zachování určitých dotací lze rozumně
argumentovat poukazem na přínos vzdělání pro celou společnost skrze technický,
kulturní a následně hospodářský pokrok. Ale ani to neznamená, že by se
neměly zhoubné dotace školám nahradit přímými dotacemi studentům, například
formou státního příspěvku na úrok. Doufejme, že dnešní návrh směšně nízkého
školného je pouze první krok, který prolomí skrytou averzi vůči poplatkům
za vzdělání. DANIEL MÜNICH Autor je studentem CERGE