Titul: Mladá Fronta
Datum vydání: 5.9.1995
Autor: DANIEL MÜNICH Autor
je studentem CERGE-EI
Strana: 12
Ve vzdělání nemusí více znamenat
vždy lépe
O budoucnosti studijních
oborů s e nelze dočíst v žádném plánu. Rozhodování je proto lepší svěřit
jednotlivci, nikoli státu.
Parlament bude zanedlouho projednávat nový
vysokoškolský zákon dotýkající se i financování studia, na něž, jak naznačuje
nedávný výzkum veřejného mínění provedený IVVM, existují velmi rozdílné
názory. V úvahách na toto téma je zvykem předpokládat, že více vzdělání
je prospěšné jak pro jednotlivce, tak pro společnost. Zároveň panuje široká
shoda v tom, že rovnost přístupu ke vzdělání je spravedlivá a žádoucí.
Oba předpoklady sluchu velmi ladí, a snad i proto se o nich zpravidla mnoho
nediskutuje. Zatímco první je založen na poměřování efektivnosti, je druhý
dán spíše měřítky spravedlnosti. Závěry vystavěné na obou předpokladech
však mnohdy vedou k požadavkům, aby stát ve jménu budoucí prosperity pečoval
o talenty národa, hospodařil s intelektuálními zdroji a zajistil každému
rovné podmínky. Je proto namístě z předpokladů udělat jednou samostatné
téma a poukázat na rozpory, které skrývají. Čas strávený studiem lze strávit
nepřeberným počtem dalších, pro někoho výnosnějších aktivit, a také to
tak mnoho lidí dělá. Pro každého člověka v daném čase, místě a prostředí
existuje optimální stupeň vzdělání. Přitom více nemusí vždy znamenat lépe,
obzvláště jeli po vzdělání malá poptávka. Přestože lidé sami spíše než
kdokoliv jiný znají své schopnosti, možnosti svého okolí a svou ochotu
riskovat, nemají to při rozhodování s celoživotním dosahem jednoduché.
O budoucnosti zvoleného oboru se totiž nelze dočíst v žádném plánu. I tak
zůstávají jednotlivci těmi nejinformovanějšími, schopnými včas zaregistrovat
změny a pružně na ně reagovat. Mnohem těžší je najít optimální úroveň vzdělání
pro tak problematickou entitu, jako je společnost. Plošná podpora vysokoškolského
studia, ať již skrze subvence vysokoškolských zařízení či studenty samé,
nevyhnutelně podpoří i obory, o které by byl jinak menší zájem, a může
snadno vést ke studiu daleko za úroveň optima. Podpoře, která by směřovala
naopak pouze do určitých oborů, chybí schopnost odhadnout strukturu současné
poptávky, nebo dokonce její změny. Flexibilní přístup v této oblasti lze
od státní mašinérie, převalující se od voleb k volbám, stěží očekávat.
Vhodnost státních investic do vzdělání se ukazuje s velkým zpožděním přesahujícím
volební období. O přínosnosti současné politiky se tedy budou přít jiní
politici. Lze pochybovat o schopnosti ministerských pracovníků a politiků
rozlišit v číslech o strukturální nezaměstnanosti či o zpomalení hospodářského
růstu podíl falešných signálů, které nevhodná podpora studia zavedená před
mnoha lety vytvořila. Důsledky chybných osobních rozhodnutí založených
na falešných signálech však ponesou konkrétní lidé. A tak se opět dostáváme
k otázce spravedlnosti, ovšem z jiného konce. Do úvah vstupuje ještě poněkud
zastřený fakt, na který nelze zapomínat. Vzdělání vyžaduje totiž nejen
vzácný čas využitelný jinak a peníze utratitelné jinde, ale představuje
téměř vždy i zkoušku nervů a individuálních schopností řešit problémy,
komunikovat s nadřízeným a spolupracovat s kolegy. Vysokoškolský diplom
potom pro mnohé absolventy slouží spíše jako spolehlivá legitimace o těchto
schopnostech než o nasbíraných znalostech a vzdělanosti samé. Studium na
některých školách lze tak chápat spíše jako velmi dlouhodobý a náročný
test schopností než to, co si mnoho lidí pod pojmem vzdělání představuje.
Tato funkce "vzdělání", která jistě mnohým připadá jako velké plýtvání,
vznikla spontánně interakcí mezi vysokými školami, studujícími a zaměstnavateli,
je velice prospěšná a žádné státní peníze nevyžaduje. Nejde o to zpochybnit
finanční roli státu ve vysokém školství, ale spíše poukázat na některá
omezení, s nimiž musí každé volání po státní podpoře počítat. Málokdo si
u nás není vědom šrámů, které na lidech - či chceli někdo na národu a společnosti
- zanechala léta, kdy vzdělání bylo součástí státního plánu. Neopatrná
podpora vedená dobrými úmysly nápravy však může být i neefektivní, stejně
tak jako neopatrné prosazování principů spravedlnosti může vést k jejich
porušování jinde. DANIEL MÜNICH Autor je studentem CERGE-EI