Titul: Mladá Fronta
Datum vydání: 3.3.1995
Autor: DANIEL MÜNICH Autor
pracuje v Národohospodářském ústavu a studuje CERGE
Strana: 12
Vzdělání je velmi dobrá investice
Kapitalismus se vrací do země, kde se mu
již jednou dobře dařilo. Lze očekávat, že nové prostředí dá opět význam
tomu, čemu se říká lidský kapitál, který byl po léta v naší zemi přehlížen.
Svět demokratického kapitalismu tohoto století naopak dal lidskému kapitálu,
tedy vzdělání, jedinečnou příležitost. Jedním z těch, se významně zasloužili
o analýzu a teoretický popis významu lidského kapitálu, je i nositel Nobelovy
ceny, americký ekonom Gary Becker, který je v těchto dnech u nás na návštěvě.
Tento přední ekonom obohatil ekonomickou teorii lidského kapitálu a získal
této teorii i široké společenské uznání. Lidský kapitál má totiž mnoho
společného s kapitálem klasickým, ale má i zvláštnosti, které ho činí výjimečným.
Lidé investovali do lidského kapitálu i za socialismu. Nešel totiž zestátnit
ani zabavit na hranici. Byl to vlastně jediný legální způsob, jak kapitál
získat a vlastnit. Osobní výnosy ze vzdělání však měly spíše podobu vyššího,
ale neoficiálního společenského respektu a příjemnějších pracovních podmínek.
Již samotné řazení v hesle "vláda dělníků, rolníků a inteligence" naznačovalo,
že lidský rozum stojí až na pokraji společenské důležitosti. Není divu,
že socialismu došel hospodářský dech, přestože měl papírově srovnatelně
vzdělané obyvatele jako mnohé kapitalistické země. Neuměl a také nemohl
dát vzdělanosti příležitost. Vymazáním označení kapitál byla totiž lidské
vzdělanosti přisouzena pouze okrajová role a ztracen jeden z nejvýkonnějších
motorů pokroku. Studium bylo pro jednotlivce investicí s malými náklady
a srovnatelně malými výnosy. Státní plán ruku v ruce s ideologií určoval,
kolik lidí a co bude studovat. Náklady na vzdělání zaplatil stát, který
následně určil mzdy a mnohdy i pracovní umístění. Kdo investuje, očekává
nějaké výnosy. Často jediným smyslem investic státu do vzdělání však tehdy
bylo jen utužení ideologického uvědomění a nehybnosti. V dobách minulých
stál každý člověk chtivý studia před zásadním rozhodnutím. Buď studovat
jeden z ideologicky zasažených oborů sociálních věd, jakým byla samotná
komunistická teorie či například ekonomie centrálního plánování, s vírou,
že socialismus přetrvá, nebo studovat ideologicky inertní obor, zpravidla
technickou či přír odní vědu. Kdo volil první a jeho myšlení nebylo nevratně
pokřiveno, může ještě zapomenout a začít znovu. Kdo volil druhé, za minimální
vlastní finanční nák lady získal použitelný a kvalitní lidský kapitál,
který mu dnes začíná konečně vynášet. Je tak ve velké výhodě nejen proti
první skupině svých kolegů, ale i proti dnešním studentům, kteří budou
muset částí svých budoucích výnosů oprávněně splácet investiční studijní
náklady svého lidského kapitálu. Možnost výnosně investovat do vzdělání
se stává jedním z nejsociálnějších prvků, které k nám kapitalismus přináší.
Lidský kapitál dostává opět příležitost obohatit jednotlivce a společnost.
Je příležitostí pro všechny a hlavně pro ty, kteří nemají nervy na rizika
investic jiných. Přestože se za vzdělání začíná i u nás platit, zůstane
vzdělání stále štědře dotovanou investicí s nejvyššími výnosy a nejmenším
rizikem.